גרסת הדפסה
מושבים מספר: 089-2007

אחריות חבר אגודה לחובו האישי שקוזז מאיחוד עוסקים

לאחרונה פסק רשם האגודות בערעור על החלטת בורר, כי חבר ישיב לאגודה כספי מע"מ שקוזזו מהאגודה מתיק איחוד העוסקים בגין חובו האישי של אותו חבר. לעניין היתרונות והחסרונות של קיום איחוד עוסקים של חברים במושב, ראו פירוט והרחבה בחוזרינו מס' 56/2006 "איחוד עוסקים בין המושב לחבריו לצורכי מע"מ".

לאחרונה פסק רשם האגודות בערעור על החלטת בורר, כי חבר ישיב לאגודה כספי מע"מ שקוזזו מהאגודה מתיק איחוד העוסקים בגין חובו האישי של אותו חבר.

לעניין היתרונות והחסרונות של קיום איחוד עוסקים של חברים במושב, ראו פירוט והרחבה בחוזרינו מס' 56/2006 "איחוד עוסקים בין המושב לחבריו לצורכי מע"מ".

פירוט והרחבה בנסיבות המקרה

סלעית, כפר שיתופי של משקי חירות בית"ר בע"מ (להלן:"האגודה"), פעלה במסגרת איחוד עוסקים. ה"ה רון יצחק ורבקה (להלן:"רון") היו חברים בתיק איחוד העוסקים וניהלו את חשבונותיהם דרך תיק האיחוד. במקביל, ניהלו רון תיק אישי במע"מ באופן עצמאי, כעוסק מורשה וזאת ללא ידיעת האגודה.

שלטונות מע"מ קיזזו מסכום ההחזר שהגיע לאגודה בתיק איחוד העוסקים סכומים שהגיעו למע"מ מרון בתיקו האישי. כתוצאה מכך, קיבלו רון זיכויים כספיים לתיק האישי מהקיזוז שביצעו שלטונות מע"מ בתיק איחוד העוסקים.

רון לא הודיעו על רצונם לפרוש מאיחוד העוסקים ולהבדיל מחברים אחרים - סרבו להחזיר לאגודה כספים שקוזזו מתיק איחוד העוסקים והועברו לתיקם האישי.

החלטת הבורר

בהחלטת הבורר נקבע כי יש לקבל את טענתם של רון, לפיה העובדה שאינם פועלים עוד במסגרת איחוד העוסקים, מביאה בהכרח למסקנה לפיה לא יתכן כי זיכויים, אותם זכאית האגודה לקבל ממע"מ, יקוזזו מול חוב אישי של מי שאינו חבר באיחוד העוסקים. כאמור, הבורר קיבל את טענתם של רון וקבע, כי מע"מ שגה בביצוע הקיזוז ולפיכך הפנה את האגודה לשלטונות מע"מ לתיקון המעוות ולהשבת הכספים המגיעים לה.

החלטת הרשם

האוגדה ערערה לפני רשם האגודות על פסק החבר באמצעות עו"ד רמי אבידע. רשם האגודות השיתופיות קיבל את ערעור האגודה מהטעמים הבאים:

האגודה פעלה במסגרת איחוד עוסקים ומתחילת הדרך היו רון חברים בתיק איחוד העוסקים וניהלו את חשבונותיהם דרך תיק האיחוד. במקביל, ניהלו רון תיק אישי במע"מ באופן עצמאי וזאת ללא ידיעת האגודה (רון לא הוכיחו כי הודיעו על רצונם לפרוש מאיחוד העוסקים).

הכספים שחויבה בהם האגודה באיחוד העוסקים במקום רון והמגיעים לה, הינם כספים שרון היו חייבים למע"מ בתיקם האישי וקוזזו מהכספים המגיעים לאגודה.

אין כל הגיון בהפניית הבורר את האגודה למע"מ. מע"מ קיזז כבר את הסכומים והאגודה אינה הכתובת לפנייה למע"מ. היות וסכומים אלו נזקפו לזכות רון אין ספק כי מע"מ אינו הכתובת לסכסוך שבין חבר לאגודה.

עם קיזוז הסכום על ידי מע"מ הרי שמע"מ קבל כבר את כספו ולפיכך, איננו כבר צד. העובדה שרון רשומים כעוסקים מורשים גם באיחוד העוסקים באגודה וגם כעוסקים עצמאית אינה מעניינה של מע"מ. ברור כי מע"מ לא יזכה את איחוד העוסקים באגודה ויחייב את חשבון העוסק המורשה של רון במיוחד על עסקאות משנת 2002.

לאור כל האמור לעיל, הורה הרשם לרון להשיב את הכסף לאגודה, בצירוף ריבית הנהוגה באגודה. אישור רואה חשבון האגודה יהווה אסמכתא לגובה הריבית. בנוסף חייב הרשם את רון בהוצאות האגודה.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לרו"ח רותם דוד או לעו"ד שרון בכר במשרדנו בת"א