גרסת הדפסה
מושבים מספר: 068-2007

מיסוי פדיון יחידות השתתפות בתנובה - עדכון

אנו סבורים, בניגוד לחלק מהגופים המייצגים האחרים, כי יש חשיבות מהמדרגה הראשונה לקיים דיונים בנושאים העקרוניים עם הנהלת רשות המסים וזאת כדי להגיע, להבנות ולסיכומים אשר יתרמו לדיונים הפרטניים עם פקידי השומה הן ביחס לשיעור המס הכולל מפדיון הזכויות והן ביחס לשיעור המוקטן ביותר לניכוי מס במקור באם יידרש בהתאם לעמדה הנוכחית של רשות המסים. להלן עמדתנו בחלק מהנושאים שהעלנו לדיון:

משרדנו מקיים ישיבות עם הנהלת רשות המסים במטרה להגיע להבנות בנושאים עקרוניים הדרושים לחישוב המס הפרטני של כל קיבוץ או מושב.

אנו נערכים לקבל מפקיד שומה אישור לניכוי מס במקור הנמוך ביותר נוכח כוונת רשות המסים לבטל באופן גורף את אישור הפטור מניכוי מס במקור שיש בידי הקיבוצים והמושבים ולחייב את תנובה ותעמ"ת לנכות מס בשיעור 20% מהתשלום עבור פדיון הזכויות.

אנו סבורים, בניגוד לחלק מהגופים המייצגים האחרים, כי יש חשיבות מהמדרגה הראשונה לקיים דיונים בנושאים העקרוניים עם הנהלת רשות המסים וזאת כדי להגיע, להבנות ולסיכומים אשר יתרמו לדיונים הפרטניים עם פקידי השומה הן ביחס לשיעור המס הכולל מפדיון הזכויות והן ביחס לשיעור המוקטן ביותר לניכוי מס במקור באם יידרש בהתאם לעמדה הנוכחית של רשות המסים.

להלן עמדתנו בחלק מהנושאים שהעלנו לדיון:

סך ההשקעות בתנובה

קיבוצים ומושבים רבים, להם יחידות השתתפות בתנובה ובתעמ"ת, החלו להשקיע בהון ובקרנות תנובה (לרבות תנובה ת"א, תנובה חיפה ותנובה ירושלים). מיד עם הקמתם, החל מסוף שנות העשרים דרך הקמת המדינה ועד שנים רבות לאחר מכן. יש להכיר בהשקעות משוערכות אלו, בהון ובקרנות תנובה, על פי אסמכתאות מהדוחות הכספיים.

מועד ההצטרפות לתנובה

מועד ההצטרפות לתנובה יקבע בהתאם למועד השקעתה הראשונה של כל אגודה בהון ובקרנות תנובה, על פי אסמכתאות מהדוחות הכספיים.

מועד ההצטרפות של כל אגודה לתנובה, כאמור לעיל, הוא יום הרכישה של כל יחידות ההשתתפות, שכן במועד זה התגבשו באופן חוקי כל זכויותיה של האגודה בתנובה ובתעמ"ת.

תעמ"ת

תעמ"ת פוצלה מתנובה. שיעור הזכויות של כל אגודה בתנובה זהה לשיעור זכויותיה בתעמ"ת ולמעשה, הזכות בתעמ"ת נולדה מעצם הזכות בתנובה.

משום שכך יש לראות את מועד רכישת המניות בתעמ"ת כמועד רכישת מניות תנובה, הוא מועד ההשקעה הראשונה בהון ובקרנות תנובה על פי אסמכתאות מהדוחות הכספיים.

רווחי סעיף 62 שהושקעו מחדש

ההתייחסות לרווחי סעיף 62 לפקודה שהושקעו מחדש באגודה השיתופית שהחילה עליה את סעיף 62 מופיעה בסעיף 94ד לפקודה כדלקמן:

"...אולם...רווחים כאמור באגודה שיתופית באותן שנים שבהן חלו בחישוב הכנסתה סעיפים 56, 57, 61 ו-62 ואותם רווחים נכללו ביתרת המחיר המקורי, לא יהיו בגדר רווחים הראויים לחלוקה,..."

לפיכך, החל משנת 1993, בשנים בהן החילה עליה תנובה ותעמ"ת את סעיף 62 לפקודה, יחשבו אותם רווחים שהושקעו מחדש בתנובה כחלק מעלות הרכישה וישוערכו בהתאם.

תשלום מס חד שלבי ע"י המושב

על העברה לחברי המושב של פדיון הזכויות בתנובה ובתעמ"ת לאחר ששולם עליה מס בידי האגודה והאגודה בחרה להחיל עליה את סעיף 62 לפקודה, לא יחול מס נוסף.

פטור ממס על פי סעיף 94ד לפקודה

יינתן פטור ממס על פדיון יחידות ההשתתפות על פי סעיף 94ד לפקודה, הקובע פטור ממס על פדיון מניה של חבר באגודה שיתופית בסכום עד 317,000 ₪.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות לרו"ח אמיר כהן, לעו"ד-רו"ח חן שחרור, לעו"ד שרון בכר במשרדנו בת"א ולרו"ח אורית זנאתי במשרדנו בעפולה.