גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 059-2001

קרנות השתלמות לחברי קיבוצים ומושבים שיתופיים - 2001

בחוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב) התשנ”ו - 1996, נקבעה אפשרות תביעת הפקדות לקרנות השתלמות עבור חברי קיבוצים ומושבים שיתופיים כהוצאה מותרת.

בחוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב) התשנ”ו - 1996, נקבעה אפשרות תביעת הפקדות לקרנות השתלמות עבור חברי קיבוצים ומושבים שיתופיים כהוצאה מותרת.

חיסכון לקרן השתלמות מאפשר לקיבוץ/למושב השיתופי לחסוך לחבריו סכומים הניתנים למשיכה לאחר תקופה קצרה יחסית. חלק מהפקדות אלו יחשבו כהוצאה מוכרת לצורכי מס.

פתיחת החשבונות:

החשבון יתנהל על שם החבר. ניתן לקבוע כי הקיבוץ יהיה מיופה כוחם של החברים לעניין הפקדות ומשיכות על מנת להבטיח שליטת הקיבוץ על כספי ההפקדה, ואולם ביצוע המחאה של כספי קרן השתלמות לקיבוץ הינה בעייתית מכיוון שבפקודת מס הכנסה נאמר שהוראות הפטור ממס במשיכה חלות כאשר החבר מקבל את הסכומים. יש ספק אם כאשר הקיבוץ מקבל את הסכום חל דין זהה.

חבר קיבוץ לעניין ההפקדות מוגדר בסעיף 54 לפקודה כמי שהוא חבר (או מועמד) בקיבוץ בתום השנה ובלבד שמתקיימים לגביו כל התנאים הבאים:

1. מלאו לו 21 שנים וטרם מלאו לו 70 שנים במהלך שנת המס.

2. לא מופקדים עבורו סכומים בקרן השתלמות אחרת.

3. עובד בקיבוץ או מטעמו באופן סדיר וקבוע.

מהאמור נובע כי חלק מההפקדות לחבר שמלאו לו 69 שנים במהלך שנת המס יותרו בניכוי אך בשנה שלאחר מכן, בה ימלאו לו 70 שנים, הפקדות נוספות לא יותרו בניכוי.

סכומי ההפקדות המותרות:

אין מגבלה על סכום ההפקדה לקרן השתלמות, אולם סכומי ההפקדה נגזרים מהכנסתו החייבת של הקיבוץ שמוגדרת כ - “הכנסה קובעת".

סעיף 58א קובע כי “הכנסה קובעת" – היא ההכנסה החייבת של הקיבוץ לפני הניכוי הנובע מסעיף זה ועד לסכום התקרה של 199,000 ש"ח לשנת 2001, כשהוא מוכפל במספר חברי הקיבוץ אשר עבורם משלם הקיבוץ לקרן השתלמות על שם חבריו.

המשמעות של קביעה זו היא כי חישוב הסכום שיותר כהוצאה יהיה לפי תקרת הסכום המותר כפול מספר החברים שלחשבונם הופקדו כספים.

שנת המס

שיעור הפקדה בקרן השתלמות מ"ההכנסה הקובעת"

שיעור שאיננו "הוצאה מוכרת"

שיעור מרבי שהוא "הוצאה מוכרת"

1998 ואילך

7.0%

2.5%

4.5%

עבור תקרת “הכנסה קובעת" של 199,000 ש”ח בערכי שנת 2001, הסכומים הכספיים הם כדלקמן:

הפקדה בקרן השתלמות "

סכום שאיננו "הוצאה מוכרת"

סכום שהוא "הוצאה מוכרת"

ש"ח

ש"ח

ש"ח

13,930

4,975

8,955

סכומים אלו יתעדכנו בעתיד עם עדכון התקרה.

על מנת לקבל את ההוצאה המותרת על ההפקדה לעלות על הסכום שאינו הוצאה מותרת. רק הפקדות שעולות על הסכום (או השיעור) שאינו הוצאה מותרת יהוו הוצאה מותרת בניכוי.

משיכת כספים:

הזכויות למשיכת כספים בפטור ממס זהות לאלו של העובדים השכירים.

סכומים שיימשכו מהחשבון בקרן השתלמות לרבות ריבית, הפרשי הצמדה ורווחים אחרים לכל

מטרה - יהיו פטורים ממס בהתקיים התנאים הבאים:

· אם חלפו 6 שנים ממועד ההפקדה הראשון.

· לגבי יחיד שהגיע לגיל 65 בגבר ו - 60 באישה, אם חלפו 3 שנים ממועד ההפקדה הראשון.

· אם נפטר היחיד, הזכאים לקבלת הסכומים יהיו פטורים ממס.

כיון ומועד ההפקדה הראשון לחישוב הוותק לצורך משיכת הכספים יכול להיחשב בחודש ינואר של השנה שבה הופקדו הכספים, במידה והופקדו כספים בשנת ההפקדה הראשונה בעבור אותו חודש, ניתן בפועל למשוך בכספים בתוך פחות מ- 6 שנים.

הפטור מותנה בכך שאם חבר משך סכום מהחשבון, ייסגר החשבון להפקדות נוספות והיתרה ניתנת למשיכה לפי ההוראות הנ"ל.סכומים שמשך יחיד מחשבונו כאמור, להשתלמות, יהיו פטורים ממס בהתקיים התנאים הבאים:

* להשתלמות בארץ -

ניתן למשוך כספים לאחר 3 שנים של חסכון ועד שליש מהיתרה - וזאת מבלי לפגוע בוותק המקורי לגבי הפקדות נוספות, כלומר הקרן תמשיך להתנהל כאילו לא נמשכו ממנה סכומים.

* להשתלמות בחו"ל -

ניתן למשוך את כל היתרה לאחר 3 שנים והחשבון המקורי נסגר. כלומר, ניתן לפתוח חשבון חדש ומתחילה צבירת וותק חדשה לגבי הפקדות נוספות.

סכומים שנמשכו לפני המועד האמור לעיל יצורפו להכנסה החייבת של הקיבוץ פרט לסכום הנומינלי של ההפקדה שלא הותר בניכוי.

לפיכך באם יש לקיבוץ בשנה מסוימת עודף נקודות זיכוי הוא יוכל לבצע משיכה לפני המועד מחשבון החברים בקרן ההשתלמות כעמיתים חברי קיבוץ או כעמיתים שכירים והחיוב במס יקוזז כנגד נקודות הזיכוי. באם יש לקיבוץ הפסד סכום המשיכה יקטין את ההפסד.

שיעור הניכוי במקור בגין המשיכה מגיע ל - 50% ויש לדאוג לתיאום מס לפני המשיכה אם שיעור המס החל על הקיבוץ נמוך משיעור זה.

שיעבוד והעברה :

שיעבוד הכספים לקיבוץ בתקופה הקודמת למועד שבו הם ניתנים למשיכה בפטור אסור עפ"י תקנות קופות הגמל ועלול לשלול את ההטבות במס לקיבוץ.

ניתן לשעבד כספים שנצברו בקרן השתלמות החל מהמועד שבו זכאים למשוך את הכספים בכפוף לסייגים הבאים: במועד שבו קיים שעבוד לא ניתן לבצע הפקדות חדשות לקרן ההשתלמות ומימוש השעבוד נחשב כמשיכה של כספים מקרן ההשתלמות ולא ניתן להפקיד בה יותר.

ניתן להעביר כספים מקרן השתלמות אחת לשניה לאחר קבלת אישור מראש מנציבות מס הכנסה וללא אובדן ותק. כלומר, אין חובה להישאר בבנק בו נפתחה הקרן המקורית וניתן להעביר הכספים לבנק אחר בהמשך.

ניתן לבצע העברה של כספים מקרן השתלמות לקופת גמל לתגמולים לאחר 6 שנים ממועד ההפקדה הראשון בקרן ההשתלמות. הסכום יהא ניתן למשיכה לפחות שנה לאחר מועד ההעברה ואם הופקדו כספים נוספים בקופת הגמל - 15 שנים מיום ההפקדה הראשון.

המלצות

אנו ממליצים לפתוח קרנות השתלמות לכל חבר ומועמד בקיבוץ (גם לעובדי חוץ) שגילו מתחת ל - 70 שנה, ולהפקיד בתחילה לפחות סכום ראשוני מזערי.

כאמור, הסכום הראשוני של ההפקדה לקופות אינו מהווה הוצאה מותרת. רק יתרת ההפקדה מעבר לסכום זה מהווה הוצאה מותרת. משום כך, במידה והמשק אינו מפקיד את מלוא הסכומים המקנים הטבות מס, רצוי לבצע את ההפקדות בשיטה של מילוי קופות עד התקרה הרלוונטית של ההוצאות המותרות לחבר ולא בדרך של הפקדת סכום אחיד לכל חבר.

נקודה נוספת הראויה לציון היא שהטבות המס המוקנות לחיסכון סוציאלי (גמל, פנסיה) גבוהות מאשר ההטבות להפקדה לקרן. משום כך למשק שאינו ממצה את הטבות המס לחסכון סוציאלי אין כדאיות להפקיד סכומים בקרן השתלמות בשלב זה (פרט לפתיחה בסכום סימלי של קרנות לשם צבירת וותק).

לפרטים והבהרות נוספים ניתן לפנות לרו"ח אמיר כהן ולגב' מלכה שומר ממשרדנו בת"א.