גרסת הדפסה
מושבים מספר: 024-2006

דיווח על עסקאות רווח הון

בהמשך לחוזרנו מספר 76/2005 הרינו להזכירכם כי כללי הדיווח על רווח הון, שנוצר לנישום בשנת המס, שונו בעקבות תיקון 147 לפקודת מס הכנסה, כך שהנישום חייב להגיש דו"ח מפורט על רווח הון תוך 30 יום מיום המכירה.
  1. בהמשך לחוזרנו מספר 76/2005 הרינו להזכירכם כי כללי הדיווח על רווח הון, שנוצר לנישום בשנת המס, שונו בעקבות תיקון 147 לפקודת מס הכנסה, כך שהנישום חייב להגיש דו"ח מפורט על רווח הון תוך 30 יום מיום המכירה.

  2. על פי תיקון 147, החל מיום 1.1.06, נישום שמכר נכס יגיש לפקיד השומה, תוך 30 יום, דו"ח מפורט בטופס מיוחד שבו יפרט את חישוב רווח או הפסד ההון וישלם מקדמה בסכום המס החל על פי החישוב ובהתאם לשיעורי המס שנקבעו על רווח הון.

  3. במידה ולא הגיש הנישום דו"ח לפקיד השומה, רשאי פקיד השומה לדרוש הגשת הדו"ח ותשלום המקדמה בתוך 7 ימים.

  4. אם בכל זאת לא הוגש הדו"ח, רשאי פקיד השומה לקבוע שומת רווח הון על פי מיטב שפיטתו ולקבוע מקדמה אשר תשולם תוך 7 ימים מיום הדרישה.

  5. במידה ופקיד השומה סבור כי המקדמה שעל המוכר לשלם עולה ב- 20% לפחות על סכום המקדמה בדו"ח שהוגש, רשאי הוא להגדיל את סכום המקדמה בגובה ההפרש. ההפרש ישולם ע"י הנישום תוך 30 יום ממועד הדרישה. השגה על החלטת פקיד השומה תוגש רק בדרך של הגשת דו"ח כמפורט לעיל.

  6. הוראות אלו לא יחולו על רווח הון ממכירת נייר ערך הרשום למסחר בבורסה אם במועד המכירה נוכה מס במקור לפי סעיף 164 לפקודה.

  7. במידה ולא נוכה מס במקור והנישום חייב בהגשת דו"ח למס הכנסה, עליו להגיש דיווח על רווח ההון ב – 31 ליולי וב – 31 בינואר בכל שנה על ששת החודשים שקדמו לחודש שבו חל הדיווח.

  8. פקיד השומה רשאי להאריך את המועד לתשלום המקדמה, אם ניתנה לו סיבה מספקת לכך, וכן רשאי הוא לדחות את תשלום המס או להקטין את סכום המקדמה, אם ראה שיש טעמים סבירים לכך שלא יחול מס על רווח ההון או שהמס שיחול יהיה בסכום אחר.

  9. במידה והנישום לא שילם את המקדמה, כולה או מקצתה, במועד, או ששילם מקדמה והתברר שהמס שהוא חייב בו עולה על הסכום ששילם, יהא חייב מתום שלושים הימים האמורים ועד ליום התשלום בהפרשי הצמדה וריבית על הסכום שלא שולם.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות לרו"ח חן שחרור או לעו"ד שרון בכר במשרדנו בת"א.