גרסת הדפסה
מושבים מספר: 048-2003

פטור ממס על הפרשי הצמדה על יתרות זכות באגודה

הרפורמה במס הכנסה (תיקון 132) קובעת כללי מס חדשים על הכנסות מהפרשי הצמדה וריבית והניכוי במקור בגין הכנסות אלו.

כללי

הרפורמה במס הכנסה (תיקון 132) קובעת כללי מס חדשים על הכנסות מהפרשי הצמדה וריבית והניכוי במקור בגין הכנסות אלו.

חבות המס ובעקבותיה הוראות ניכוי המס במקור מהפרשי הצמדה וריבית הצומחים מיתרות זכות באגודה שיתופית חקלאית לא השתנו לאחר הרפורמה במס.

הפטור ממס על הפרשי הצמדה

א. בסעיף 2(8) לצו מס הכנסה (פטור ממס על הפרשי הצמדה), התשמ"ד-1984 (להלן – "צו הפטור") נקבע: פטור ממס על הפרשי הצמדה על יתרות זכות באגודה שיתופית כדלקמן:

"יתרת זכות באגודה שיתופית

(8) (א) הפרשי הצמדה על סך יתרות הזכות החדשיות של יחיד שהוראות פרק ב' לחוק מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה) (הוראת שעה), התשמ"ה-1985, אינן חלות לענין קביעת הכנסתו באגודה שיתופית חקלאית, כמשמעותה בסעיף 62 לפקודה (להלן - האגודה) שהוא חבר בה ובלבד שהתמלאו כל אלה:

(1) כל חברי האגודה הינם יחידים; לענין זה יראו אגודה שבנוסף על חבריה היחידים גם תאגיד אחד שכל חבריו הם אגודות כאמור, כאגודה שכל חבריה הם יחידים;

(2) כל הפעולות העסקיות בחקלאות של היחיד שקיבל את הפרשי ההצמדה נרשמו בספרי האגודה;

(3) פנקסי האגודה הם קבילים;

(4) בידי האגודה אישור הנציב או מי שהוא הסמיך לענין זה, המאשר כי שוכנע שהיא עומדת בתנאים המנויים בפסקאות משנה (1) ו(3) ושספריה מנוהלים באופן המאפשר ביקורת בדבר מתן הפטור האמור לגבי כל חבר באגודה;

(ב) בפסקה זו, "יתרות זכות חדשיות" - סך יתרות הזכות היומיות של החבר באגודה בחודש פלוני כפי שהן רשומות בספרי האגודה, בניכוי סך כל יתרות החובה היומיות שהפרשי ההצמדה עליהן מותרים בניכוי, שהיו לו באותו חודש, בין באגודה ובין מחוצה לה, כשהתוצאה היא בסכום חיובי; "

תחולת ניכוי המס במקור

ההוראות שלעיל שרירות וקיימות גם לאחר הרפורמה ומהן עולה כי הפרשי הצמדה על יתרות זכות אשר פטורות ממס מכוח הוראות צו הפטור אינן חייבות במס ואינן חייבות בניכוי מס במקור.

מכוח תקנות מס הכנסה (ניכוי מריבית) התשס"ג-2002 (להלן "תקנות החיוב") קיימת חובה על האגודה לנכות מס במקור אך ורק על הריבית החייבת במס.

צו מס הכנסה (קביעת ריבית כהכנסה) התשס"ג-2002 ותקנות החיוב לא שינו את המצב החוקי ביחס לחיוב במס וחובת הניכוי במקור בגין ריבית שמשלמת האגודה לחבריה.

נציין כי בעבר סוכם עם נציבות מס הכנסה כי בנוסף לפטור מהפרשי הצמדה על יתרות זכות, לא ינוכה מס במקור גם על חלק מהריבית הריאלית, אשר המס עליו ישולם במסגרת דו"ח המס השנתי. הסיכום הותנה בשיווק דרך האגודה.

סיכום

א. מכוח הוראות תקנות החיוב אין האגודה חייבת בניכוי מס במקור מהפרשי הצמדה הפטורים ממס מכוח צו הפטור.

ב. הוראות הדין ביחס לחיוב במס ולחיוב בניכוי מס במקור בגין ריבית המשולמת על ידי האגודה לחבריה לא שונו בחקיקת הרפורמה.

ג. לאור האמור ובהעדר שינוי בהנחיות הוראות העבר ההוראות החלות על האגודה לעניין ניכוי מס במקור על יתרות זכות של חברים באגודה השיתופית לא השתנו בעקבות הרפורמה במס.