גרסת הדפסה
מושבים מספר: 003-2003

סוגיות ברפורמה במשק החלב המשפחתי

להלן הודעת מנהל מכסות החלב בעניין אמות מידה להקמת רפת אגודה שיתופית במשק המשפחתי :

א. הקמת רפת אגודה שיתופית במשק המשפחתי

להלן הודעת מנהל מכסות החלב בעניין אמות מידה להקמת רפת אגודה שיתופית במשק המשפחתי :

"רקע

  1. מטרות תכנון משק החלב הן הבטחת אספקה סדירה של חלב, תוך המשך קיומם של משקים חקלאיים ברחבי הארץ במסגרת הישובים החקלאים על צורות ההתיישבות השונות.

  2. קביעת מכסות חלב תמשיך להתבסס על הגדרת "יצרן" שבצו.

  3. כדי לאפשר התייעלות בענף החלב בלי לפגוע במטרות כאמור, הקמת שותפויות בין יצרנים, וכן הקמת אגודות שיתופיות שלהן יעבירו יצרני חלב את מכסותיהם, ייבחנו לאור העקרונות האמורים ותוך מניעת התרחקות מהגדרת "יצרן" על מרכיביה.

  4. בשותפות יהיו עד שלושה יצרנים; במשק המשפחתי הם יהיו חברי אותו מושב.

  5. העברת מכסות לאגודות שיתופיות שיקימו יצרני חלב תותנה בכך שהיצרנים המעבירים ימשיכו להתפרנס מייצור חלב כמשלח יד והמכסה לא תיראה כנכס מניב בלבד. במשק המשפחתי תהיה אגודה כזו רק של יצרנים חברי אותו מושב, וניתן להקים באותו מושב מספר אגודות שיתופיות כאלה. תובטח זכותם של חברי האגודה לעבוד ברפת, חבר שיעזוב את הישוב או יחדול לעסוק ביצור חלב, יפדה את חלקו באגודה.

הגדרות:

"הצו" - צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), תשכ"ז 1967.

"המנהל"- מי ששר החקלאות הסמיכו לענין הצו.

"יצרן" - עפ"י הגדרתו בצו.

התאגדות של יצרני לאגודה שיתופית שתהיה יצרן החלב מותנית בתנאים המפורטים להלן ויחולו עליה הכללים המפורטים להלן:

  1. כל חברי האגודה השיתופית הם במועד הצטרפותם לאגודה יצרני חלב עפ"י הגדרת "יצרן" בצו, וכולם מאותו יישוב בלבד.

  2. לא יותר מחמישה יצרנים יורשו להתאגד ולהיות חברים באגודה שיתופית שתהיה יצרן חלב. לגבי כל אחד מיצרנים אלה יכולים להרשם כחברים באגודה שני בני הזוג (כך שיהיו באגודה עד 10 חברים). במקרה של פטירת אחד מבני הזוג, הנותר בחיים יכול לבוא בנעליו, בין אם היה כבר קודם לכן חבר באגודה ובין אם יתקבל כחבר באגודה לאחר הפטירה.

  3. יצרני החלב שהתאגדו או הצטרפו לאגודה השיתופית יוותרו על מכסת החלב שלהם וימחקו מרשימת יצרני החלב. הויתור ייעשה לפי נספח א' – טופס ויתור.

  4. מכסות החלב של היצרנים שוויתרו על מכסתם יועברו ליצרן החלב שהיא האגודה השיתופית בלבד שכמות המכסה לא תעלה על 2.4 מיליון ליטר. תיקרה זו מבוססת על התקרה לשותפות גם התקרה לאגודה תשתנה בהתאמה.

  5. מטרת האגודה תהיה ייצור חלב בלבד. האגודה תעביר את מסמכי ההתאגדות (תקנון והסכם מייסדים) לאישור המנהל. רק לאחר אישור המסמכים יעביר המנהל לאגודה את מכסות החלב שעליהן ויתרו היצרנים.

  6. האגודה השיתופית המבקשת להיות יצרן חלב תאושר ותרשם אצל רשם האגודות השיתופיות.

  7. על האגודה לעמוד בתנאי הגדרת "יצרן" עפ"י הצו:

      7.1 כל אגודה תהיה בעלת זכויות בקרקע שעליה ממוקמים מבני הרפת.

      7.2 כל אגודה חייבת להיות בעלת מכון חליבה, מתקני ומבני הרפת. להסרת ספק

      מובהר כי לא יותר לאגודה להשתמש במכון ומתקנים של יצרן אחר (לרבות אגודה אחרת) או להיות שותפה במכון ומתקנים כאמור, אלא עליה להיות הבעלים היחיד שלהם.

      7.3 כל אגודה תהיה בעלת עדר הפרות של האגודה התואם את גודל מכסתה.

      7.4 חברי האגודה יעסקו בפועל בייצור חלב.

  8. אם שני בני הזוג נפטרו יוכל הבן הממשיך העוסק בייצור חלב להיכנס בנעלי ההורים כחבר באגודה באופן זמני לתקופה של עד 6 חודשים. על היורשים להודיע על היורש המוסכם על פי דין בנחלת ההורים.

    אם בתום תקופה זו אין בן ממשיך הנכנס בנעלי היצרן בנחלה, לא יכול אדם זר להיכנס לאגודה ולהמשיך וליהנות מהכנסותיה, גם אם רכש את הנחלה. במקרה כזה תהיה האגודה רשאית לשלם ליורשים - אם נקבעו בענין זה הוראות בתקנונה.

  9. האגודה תתחייב להודיע למנהל על כל פטירה או יציאה של חבר מהאגודה תוך 60 יום.

  10. על חברי האגודה שויתרו על מכסתם להתחייב לא לפרוש מהאגודה במשך 10 שנים מיום קביעת המכסה לאגודה. אם חבר יפרוש לפני תקופה זו, רשאי המנהל להקטין את מכסת האגודה בהתאם לכמות המכסה שהחבר הפורש ויתר עליה בהצטרפותו לאגודה.

  11. שינויים במכסת החלב עפ"י סעיף 4 בצו יקבעו עפ"י אמות מידה כפי שיפרסם המנהל מעת לעת, בקביעת אמות המידה רשאי המנהל לקחת בחשבון את מספר החברים באגודה שהיו יצרני חלב וויתרו על מכסתם.

  12. בקביעת אמות מידה להעברת מכסות עפ"י סעיף 4א' בצו, המנהל רשאי לקחת בחשבון את מספר חברי האגודה, שהיו יצרני חלב וויתרו על מכסתם.

  13. יוכל להצטרף כחבר באגודה רק מי שהוא יצרן חלב הרשום ברשימת היצרנים ובלבד שהוא מאותו יישוב.

  14. לא תאושר שותפות של אגודה שיתופית כאמור לעיל עם כל יצרן אחר.

  15. מכסת החלב לאגודה תיקבע רק לאחר שהתמלאו כל התנאים הרשומים לעיל".

ב. ערך העברת ליטר מכסת חלב בקר

הועדה שמונתה ע"י מנכ"ל משרד החקלאות לקבוע את ערך העברת ליטר חלב בקר במכסה, קבלה את ההחלטות הבאות:

  1. ערך העברת ליטר חלב בקר במכסה יהיה החל מ- 1.1.2003 – 1.33 ₪ לליטר.

    החלטה זו תקפה עד קבלת הודעה אחרת ממנכ"ל המועצה לענף החלב בישראל.

  2. התמורה ליצרן הפורש שווה לערך העברת ליטר חלב במכסה ותתקבל משני מקורות:

      2.1 תשלום מהיצרן (יצרנים) מקבלי המכסה בסך של 0.88 ₪ לליטר במשק המשפחתי ו- 0.95 ₪ לליטר במשק השיתופי כפול המכסה המאושרת שהועברה אליהם.

      2.2 מענק ממשרד החקלאות בסך של 4,000 ₪ לפרה נורמטיבית, מענק זה יינתן

    ישירות לחשבון היצרן הפורש. פרה נורמטיבית משמעה 0.45 ₪ לליטר ליצרן מהמשק המשפחתי ו- 0.38 "ח לליטר ליצרן מהמשק השיתופי כפול המכסה המאושרת להעברה ולמענק.

  3. יצרנים שרכשו מכסת חלב הנמוכה מ- 65,000 ליטר בתקופה שבין 1.1.99 ל- 31.12.01 ולא הגיעו לזכאות לתמיכת המדינה, לא יאבדו זכאותם למענק לכשישלימו את רכישת יתרת המכסה.

  4. יצרנים שהודיעו בכתב למנהל מכסות החלב על פרישתם מיצור חלב עד 31.1.2002 ינהגו עפ"י הודעת מנכ"ל המועצה לענף החלב מ-30.12.2001 (סימוכין:01-2907-11). בה נקבע כי ערך העברת ליטר חלב במכסה הוא 1.37 ₪/לליטר משני המקורות.