גרסת הדפסה
מושבים מספר: 028-2001

הספקת מי קולחין מרשויות מקומיות לצרכנים

לאחרונה קיבלנו פניות רבות מלקוחותינו לברור מחירי העברה, באם קיימים כאלו, של מי קולחין ממתקני טיהור שפכים עירוניים לרשות המשתמש החקלאי, זאת ועוד, החקיקה המתהווה של חוק תאגידי מים וביוב מגבירה את אי הבהירות באשר לקביעת מחירי הקולחין בשער המט"ש

לאחרונה קיבלנו פניות רבות מלקוחותינו לברור מחירי העברה, באם קיימים כאלו, של מי קולחין ממתקני טיהור שפכים עירוניים לרשות המשתמש החקלאי, זאת ועוד, החקיקה המתהווה של חוק תאגידי מים וביוב מגבירה את אי הבהירות באשר לקביעת מחירי הקולחין בשער המט"ש.

1. התייחסות בחוק המים

סעיף 1 לחוק המים קובע:

"מקורות המים שבמדינה הם קנין הציבור, נתונים לשליטתה של המדינה ומיועדים לצרכי תושביה ולפיתוח הארץ".

סעיף 2 לחוק מסווג את מקורות המים:

"מקורות המים לעניין חוק זה הם .......... לרבות מי ניקוז ומי שופכין"

נציב המים הינו הסמכות לניהול משק המים במדינה.

2. התייחסות בחוק רשויות מקומיות (ביוב)

סעיף 15 לחוק קובע:

" רשות מקומית רשאית בכפוף להוראות חוק המים , התשי"ט 1959 וההוראות על פיו, (ההדגשה שלנו) למכור את מי הביוב שלה בתנאים הנראים לה...... "

3. משמעויות מעשיות

נציב המים רשאי לקבוע למי יסופקו מי הקולחין של הרשויות המקומיות באמצעות רשיונות ההפקה.

4. התייחסות נציבות המים

ההכנה לחקיקת חוק תאגידי מים וביוב אשר להערכתנו יגדיל את המתח בין צרכן המים החקלאי/אגודת משתמשים שמטרתם העיקרית הספקת מים במחיר נמוך ככל האפשר לבין תאגיד מים עירוני שמטרתו מחיר מירבי, הביאה את נציב המים להוציא מכתב לרשויות המקומיות במהלך חודש נובמבר 2000 ובין השאר נאמר בו:

" רשות מקומית רשאית למסור את מי הקולחין שלה לצרכנים אך ורק באישורו המוקדם של נציב המים ועל פי תנאי רשיון ההפקה, שיוציא לעניין זה. נציב המים יהיה זה שגם יקבע את התמורה (ההדגשה במקור) עבור מי הקולחין , כאשר באותם מצבים, שבהם הרשות המקומית אינה עושה בקולחין כל פעולה מעבר למילוי חובותיה החוקיות לא תורשה הרשות (הדגשה שלנו) לגבות כל תמורה מן הצרכנים."

באותו עניין הוחלט על ידי ועדת השרים לענייני כלכלה ביום ה- 18.04.2001 כדלקמן:

"להטיל על שר התשתיות הלאומיות, שר הפנים ושר החקלאות ופיתוח הכפר, ולהסדיר את היחסים בין יצרן הקולחין לבין המשתמש בקולחין, לרבות עניין איכות המים ומחירם, ככל שנידרש, באמצעות תיקון חקיקה, עד יום 30.06.2001.

בנוסף, במקרים בהם איכות הקולחין בשער מתקן הטיפול הינה באיכות הנדרשת על פי דין, תעריף הקולחין בשער מתקן הטיפול יהיה 0 אגורות.

להטיל על שר התשתיות הלאומיות, בתיאום עם שר הפנים, שר האוצר ושר החקלאות ופיתוח הכפר, לתקן את חוק המים ופקודת הרשויות המקומיות (ביוב) בהתאם. מובהר כי ברמת טיהור טובה יותר יתאפשר לרשות המקומית לגבות תעריף הגבוה מ-0 אגורות, באין הסכמה בין היצרן למשתמש, יקבע נציב המים את המחיר בהתאם לתקנות....."

בדבר פרטים נוספים נא לפנות למר צ'סנר יעקב בטל : 7773579 – 03.