גרסת הדפסה
מושבים מספר: 026-2001

מיסוי הפיצויים על הקיצוץ במכסות המים

על פי החלטות הממשלה בשנים האחרונות ניתנו פיצויים עבור קיצוץ במכסות המים בשנים 1999, 2000, 2001

א. כללי

על פי החלטות הממשלה בשנים האחרונות ניתנו פיצויים עבור קיצוץ במכסות המים בשנים 1999, 2000, 2001.

מטרת מדיניות הממשלה במתן הפיצויים לחקלאים היא:

"לתמרץ את החקלאים לציית לתקנות ולהגן על המגזר החקלאי מפגיעה הרסנית" (ציטוט מדבריו של כבוד השופט דוד חשין בפסק ביניים בעניין תביעת המרכז החקלאי, קיבוצים, מושבים וחקלאים להפרשי הצמדה וריבית על איחור בתשלומי פיצויים על קיצוץ במכסת מים בשנת 1991 – ת"א 890/94).

הפיצוי על הקיצוץ במכסות המים הינו מענק לפנים משורת הדין שניתן לחקלאים כדי להשיג שיתוף פעולה מצידם ולמזער את הפגיעה המתמשכת הנגרמת למשקם החקלאי. (ראו גם חוזרנו 38/99).

עמדת נציבות מס הכנסה היא, שהמענקים בגין קיצוץ מכסות המים, הינם הכנסה פרותית החייבת במס בשיעורים רגילים. עמדתנו מקדמת דנן היא שהקיצוץ במכסת המים הינו פגיעה במקור ההכנסה ופיצוי בגין פגיעה זו הינו פיצוי הוני הפטור ממס בתנאי סעיף 3(ב)(4) לפקודת מס הכנסה .

ב. פיצויי הוני או פירותי

מהות הפיצוי (פירותי או הוני) יקבע עפ"י סוג הנזק שהוא בא לכסות.

הפיצויים יחשבו כהכנסה עסקית אם ניתנו לחקלאים במטרה לפצותם ישירות על אובדן הרווח כתוצאה מהקיצוץ הזמני במכסות המים דהיינו השבתת גורמי היצור לזמן קצר. במקרים אלו הפגיעה אינה פגיעה במקור ההכנסה של החקלאי אלא פגיעה בתוצר או בייצור.

לעומת זאת הפיצוי יחשב כפיצוי הוני אם מטרת הפיצוי היא לפצות את החקלאים בגין נזק ארוך טווח שפגע במקור ההכנסה ובעקבות קיצוץ זה יפגעו גורמי היצור למשל עקירת מטעים או יבוש / דילול מטעים שבלעדיהם לא יוכל החקלאי להפיק את אותה רמת הכנסה שהיתה לו ערב הקיצוץ והתוצאה היא נזק כלכלי ארוך טווח.

פיצויים בגין פגיעה ביכולת לתכנן את פעולות המשק החקלאי בעתיד עקב קיצוצים חוזרים ונשנים במכסות המים על רקע משבר המים הלאומי יחשבו כהכנסה הונית.

ג. מענק הוני הפטור ממס

סעיף 3 (ב) 3(א) לפקודת מס הכנסה קובע:

" אדם שבשנת מס פלונית נמחל או שומט לו חוב או חלק ממנו, והחוב נובע מסכומים שקיבל לצורך יצור הכנסתו מעסק או ממשלח יד, או שניתן לו מענק לצורך יצור הכנסתו כאמור, והוא אינו חייב במס עליהם על פי סעיף 2 או על פי פסקאות (1) או (2) לסעיף קטן זה וגם הוראות סעיפים 20 א' ו-21 (ב') אינן חלות עליהם, יראו את החוב כהכנסה בשנה שבה נמחל או שומט ואת המענק כהכנסה בשנה שבה ניתן, ואותו אדם יהיה חייב עליהם במס בשיעור שלא יעלה על 50%".

יחד עם זאת סעיף 3 (ב) (4) מעניק פטור ממס על מענק שניתן לאגודה שיתופית או חבר בה:

"הוראות פסקאות (2) ו-(3) לא יחולו על מענק או על הלוואה שנמחלה או שומטה, שנתנו המדינה, קרן קיימת לישראל, קרן היסוד – המגבית המאוחדת לישראל, הסוכנות היהודית לארץ ישראל, ההסתדרות הציונית העולמית או חברה להתיישבות חקלאית ועירונית "רסקו" בע"מ, לאגודה שיתופית שרשם האגודות השיתופיות סיווג אותה כאגודה שיתופית חקלאית או לחבר באגודה כאמור, אולם אם היה לאגודה או לחבר הפסד כאמור בסעיף 28 יוקטן סכום ההפסד בסכום המענק או ההלוואה שנמחלה או שומטה".

בפסק הדין יבנה קבוצת הפועל המזרחי (עמ"ה 34/91) נקבע שהפטור לפי סעיף 3 (ב) (4) חל רק על מענקים שאינם חייבים במס מכח סעיף 2 לפקודת מס הכנסה, דהיינו מענקים במישור ההוני.

דינם של הפיצויים על קיצוץ במכסת מים

הפיצויים עבור קיצוץ במכסות המים שניתנו לחקלאים אינם מפצים על הנזק הישיר שנגרם להם. פיצויים אלו ניתנים כמענק לפנים משורת הדין שנועד לתמרץ החקלאים להקטין השימוש במים באופן פרמננטי אשר יגרום לצמצום מקורות ההכנסה.

התוצאות המיידיות של הקיצוץ במכסות המים הינם צמצום שטחי עיבוד בחקלאות וצמצום מקורות ההכנסה מעידות כי מדובר בפגיעה הונית הפטורה ממס בידי אגודה שיתופית חקלאית ו/או חבריה עפ"י סעיף 3 (ב) (4) לפקודת מס הכנסה.

פסיקתו של השופט חשין כי מענקי פיצויי המים הינם תשלום חסד " שהוא מתנה התלויה בדבר" דהינו במדיניות הממשלה המשתנה עם שנוי הנסיבות " וכי "המטרות שלשמן נועד הפיצוי - תימרוץ החקלאים לציית לתקנות הקיצוץ ויותר מזה - הגנה על המגזר החקלאי מפני פגיעה הרסנית" מחזקים את עמדתנו כי מדובר בפיצוי בגין פגיעה ב"עץ" - במקור ההכנסה.

בעניין מע"מ נקבע מפורשות כי " פיצוי המשולם לעוסק בעבור קיצוץ במכסות מים איננו בבחינת עסקה (תרומה תמיכה או סיוע כאמור בסעיף 12 לחוק). כהגדרה בחוק מס ערך מוסף התשל"ו 1975 .

לפיכך מקבל הפיצוי ( "העוסק" ) לא חייב במע"מ בגין קבלת הפיצוי".