גרסת הדפסה
מושבים מספר: 017-2001

הנחות בהקצאות קרקע בישובי הצפון

החלטה 897 של מועצת מקרקעי ישראל מיום 22.1.01 עוסקת במתן הנחות בהקצאת קרקע בישובי הצפון, להלן נוסח ההחלטה כלשונה:

החלטה 897 של מועצת מקרקעי ישראל מיום 22.1.01 עוסקת במתן הנחות בהקצאת קרקע בישובי הצפון, להלן נוסח ההחלטה כלשונה:

"

  1. במגמה לחזק את יישובי הגליל והצפון, לעודד את ההתיישבות בהם ולמנוע הגירה שלילית מאזורים אלה, יופחתו דמי החכירה לקרקע למגורים המשווקת ע"י מינהל מקרקעי ישראל בתחום המפה המצורפת (ישובים בגליל ובצפון) כדלקמן:

    שיעור תשלום דמי חכירה נוכחי

    שיעור תשלום דמי חכירה מופחת

    91%

    51%

    66%

    36%

    51%

    31%

    36%

    22%

  2. שיעורי תשלום דמי החכירה המופחתים בהחלטה זו נגזרו משיעורי תשלום דמי חכירה אשר נקבעו בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל. אם וכאשר תחליט מועצת מקרקעי ישראל על שינוי בהחלטות האמורות, יעודכנו בהתאמה שיעורי תשלום דמי החכירה בהחלטה זו.

  3. שיעורי התשלום המופחתים בהחלטה זו יעמדו בתוקפם עד ליום 31.12.2001.

  4. בתום שנה תבדוק מועצת מקרקעי ישראל הארכת התקופה לשנה נוספת.

  5. במגמה להבטיח כי ההנחות יגיעו למשתכנים, יחיל מינהל מקרקעי ישראל את הוראות האגף החקלאי מס' 51 י' (בהתאמות הנדרשות) על הקרקעות המשווקות בשיעורי התשלום המופחתים לפי החלטה זו, למעט על קרקעות המשווקות במכרזים פומביים או במכרזי "הרשמה והגרלה" הנמצאים בפיקוח משרד השיכון או מינהל מקרקעי ישראל.

  6. תוקף החלטה זו הוא מיום אישורה על ידי השר.

  7. המינהל יוציא הוראות מעבר לביצוע ההחלטה. "

בהוראת הנוהל בעניין ישום החלטה 197 שהוצא על ידי האגף החקלאי ואגף השיווק וכלכלה נקבע כדלקמן:

"בהמשך להחלטת הממשלה על מתן הנחות בקרקע למטרת המגורים (בלבד) בישובי הגליל והצפון, החליטה מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה מיום 22.1.01 על מתן הנחות בקרקע כאמור. ההחלטה חלה על כל הישובים הכלולים בתחום המסומן במפה המצ"ב.

כפועל יוצא מהחלטות אלה ובהתאם לאמור בסעיף 5 להחלטת המועצה, להלן הוראות לביצוע, לרבות הוראות מעבר, ליישום ההחלטה:

  1. המחוזות מונחים לערוך את העסקות עפ"י החלטת המועצה, החל ממועד כניסתה לתוקף – מועד חתימת השר על החלטה 30.1.01.

  2. עסקות שאושרו ונשלח שובר לתשלום קודם כניסת ההחלטה לתוקף, יחולו עליהם הכללים שהיו נהוגים לפני קבלת ההחלטה החדשה, לרבות תנאי האישור שניתן, להסרת ספק מובהר, כי המועד הקובע לעניין החלת החלטת המועצה, הינו מועד שליחת השובר לתשלום ע"י המינהל וכי בכל מקרה המינהל לא ישיב סכומים כלשהם, ששולמו בהתאם לכללים שהיו נהוגים ערב קבלת ההחלטה החדשה.

  3. עסקות לגביהן טרם נשלח שובר לתשלום עד למועד כניסת ההחלטה לתוקף, יחולו עליהם הכללים החדשים כמפורט בהחלטת המועצה ובהתאם להוראות המפורטות להלן, אשר יחולו על כל העסקות שיבוצעו על פי ההחלטה החדשה.

  4. לצורך יישום האמור בסעיף 5 להחלטת המועצה ובמגמה להבטיח כי ההנחות המפורטות בהחלטה אכן יגיעו למשתכנים, יחולו על העסקות המבוצעות על פי ההחלטה הכללים כדלקמן:

    א. בישובים הכפריים (לרבות ישובים קהילתיים שבטיפול הסוכנות ) - יחולו הוראות סעיפים 3 עד 6 להוראת האגף החקלאי 51י' בכל הקשור לביצוע עסקות על פי החלטה זו. בישובים בטיפול הסוכנות יפעלו המחוזות בהתאם לאמור לעיל, בכפוף לקבלת המלצת הסוכנות.

    המחוזות יוודאו כי לא יגבו כספים ע"י האגודות או כל גורם אחר מלבד הוצאות הפיתוח המאושרות בהתאם לאמור לעיל.

    הוראה זו מהווה הוראת ביצוע ומשנה את סעיף 3 בהוראת האגף החקלאי 47ז', בכל הקשור להקצאות קרקע למגורים בישובים הכפריים.

    ב. עסקות בישובים העירוניים הכלולים בהחלטה, יבוצעו רק לאחר שסכום הוצאות הפיתוח ( אם וככל שקיימים) יקבעו / יאושרו ע"י המינהל.

  5. שיעורי התשלומים המופחתים כמפורט בהחלטת המועצה, יחולו על הקצאות קרקע לבניה עצמית ליחידים בלבד. בהתאם לכך, שיעורי תשלום אלה לא יחולו על קרקעות המשווקות במכרזים פומביים או בהקצאות לחברות בניה / קבלנים, מחירי המינימום במכרזים פומביים או בהקצאות לחברות בניה/ קבלנים. מחירי המינימום במכרזים פומביים כאמור ייקבעו על פי שיקול דעתו של המינהל, בהתחשב בשיעורים המופחתים המפורטים בהחלטה. "