גרסת הדפסה
מושבים מספר: 008-2001

המלצות הועדה הבין מושבית בעניין היטל השבחה

לידע את הישובים וחבריהם כי במרבית המקרים בהם נעשה שינוי יעוד או שמאושרת הקלה או שימוש חורג, לא קיימת חבות בהיטל השבחה.

להלן המלצות בעניין היטל השבחה שהתקבלו בועדה הבין מושבית בראשותו של ח"כ שלום שמחון מזכיר תנועת המושבים והמרכז החקלאי, הועדה משותפת לכל התנועות המושביות ולהחלטה משקל רב:

"עד לחקיקת החוק לעיגון זכויות החקלאים בקרקע האמור להסדיר בין השאר, את סוגיית היטל ההשבחה ולאור חוו"ד מפורטת בעניין היטל השבחה במגזר הכפרי ההתיישבותי שהועברה לועדת המשנה המציגה את מצב החוקי הנוכחי אנו ממליצים:

1) לידע את הישובים וחבריהם כי במרבית המקרים בהם נעשה שינוי יעוד או שמאושרת הקלה או שימוש חורג, לא קיימת חבות בהיטל השבחה.

לדוגמא, על מי שמחזיק בחוזה בר רשות או במקרה שנעשה שינוי יעוד בקרקע חקלאית, אין חבות בהיטל השבחה.

2) להמליץ בפני המושבים והחברים המקבלים חיוב בהיטל השבחה לפעול לביטול החיוב תוך הסתייעות במומחים מקצועיים.

3) לקיים בהקדם ישיבת עבודה עם מרכז המועצות האזוריות כדי לדון בדרכי גביית ההיטל על פי החוק ובהחזרים המגיעים לישובים מהגביה. יש לגייס את תמיכת מרכז המועצות האזוריות לחקיקת החוק לעיגון זכויות החקלאים בקרקע שלאחריו יחול על המגזר הכפרי היטל השבחה כמקובל בעיר (תיקון מתאים בחוק התכנון והבניה יתבצע מיד לאחר חקיקת חוק עיגון זכויות החקלאים בקרקע).

4) להעביר את חוות הדעת של רו"ח מקלר ועו"ד שמעון ליועצת המשפטית של משרד הפנים כדי לקבל עמדתה בסוגיית היטל השבחה, לרבות בסוגיית סכומי היטל ההשבחה והתקבולים לפי סעיף 21 לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה שיש להעביר ליישוב למימוש היעדים אותם נועד היטל השבחה להשיג.

5) להעלות לדיון את סוגיית היטל ההשבחה בועדת הכספים של הכנסת. בעת שאושר התיקון לחוק שביטל את סעיף 12א' לתוספת השלישית התחייב יו"ר הועדה לדון בהחזר לישובים.

6) יש ליזום תיקון לסעף 259 לחוק התכנון והבניה אשר יחייב גם את המינהל כמחכיר לשפות חוכר המשלם היטל השבחה.

7) לפרסם החלטה זו לידיעת הישובים וחבריהם בכל אמצעי התקשורת העומדים לרשות התנועות ההתיישבותיות. "

הרחבה ופרטים ראו חוזרנו מס' 40/00 "היטל השבחה על קרקע חקלאית כתוצאה משינוי יעוד".