גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 112-2007

הפקדות בקופות גמל לקצבה בשנת 2007

החוזר מתייחס להפקדות ומשיכות שבוצעו בשנת המס 2007:

א. מבוא

    1. החוזר מתייחס להפקדות ומשיכות שבוצעו בשנת המס 2007:

    2. להלן הגדרות בהן נעסוק בחוזר זה:

    "קופת גמל" מוגדרת בפקודת מס הכנסה כקרן או קופה לתגמולים, לקצבה, לפיצויים, לחופשה, להשתלמות או למטרה אחרת כיוצא באלה וכן קופה מרכזית להשקעות של קופות גמל שאושרו כנדרש, למעט קרן או קופה שמנהלת אותן חברת ביטוח שלא למטרת תגמולים, קצבה או פיצויים.

    "קצבה" מוגדרת בתקנות מס הכנסה כתשלומים תקופתיים המשולמים מדי חודש באופן רציף, ע"י קופת גמל, בסכומים שווים, בכפוף להוראות תקנון הקופה. החל משנת 2007 נכללת בהגדרה גם קצבה המשתלמת על פי ביטוח מפני אבדן כושר עבודה.

    "הכנסה מבוטחת" הכנסת עבודה שבשלה שילם המעביד בעד עובדו, בשנת המס, סכומים לקופת גמל לתגמולים או לקופת גמל לקיצבה וכן הכנסת עבודה שבשלה זכאי העובד לקיצבה עפ"י דין או חוזה.

    "הכנסה לעמית עצמאי" סך כל הכנסתו החייבת של יחיד לפני הניכוי המותר, בשל תשלומים לקופת גמל תגמולים או קצבה ובשל תשלומים לביטוח לאומי (להלן: "הניכוי המותר"), עד לסכום של 86,400 ₪ לשנת 2007, בניכוי הכנסתו המבוטחת.

    "הכנסה נוספת" הסכום הנמוך מבין אלה:

    1. סך כל הכנסתו החייבת של יחיד לפני הניכוי המותר כאמור, שאינה הכנסה מבוטחת עד לסכום 86,400 ₪ לשנת 2007.

    2. סך כל הכנסתו החייבת של יחיד לפני הניכוי המותר כאמור, עד לסכום של 345,600 ₪ לשנת 2007, בניכוי הכנסתו המבוטחת או סכום של 86,400 ₪, לפי הגבוה מביניהם.

    "עמית יחיד" יחיד, שאינו עמית מוטב שמתקיים לגביו אחד מאלה:

    1. הוא נולד לפני שנת 1961.

    2. היתה לו בשנת המס, הכנסת עבודה שבשלה הוא זכאי לקצבה עפ"י דין או חוזה.

    "עמית מוטב" יחיד שבשל הכנסתו שולמו בעדו, בשנת המס, סכומים לקופת גמל לקצבה, בסכום שלא פחת מ-16% מסך כל השכר הממוצע במשק באותה שנת מס.

    "השכר הממוצע במשק" לצורך סעיף זה, בשנת המס 2007, יהיה 90% מהשכר הממוצע במשק כפי שהוא מחושב לצורך גמלאות ודמי ביטוח בחוק הביטוח הלאומי.

ב. הפקדות

    1. הפקדה לקופת גמל לקצבה (לרבות בתוכנית ביטוח לקצבה או במסגרת קרן פנסיה ותיקה או חדשה) מעניקה ניכוי וזיכוי ממס. גובה סכום הניכוי נגזר באחוזים מההכנסה המזכה שהיא: סך כל הכנסתו החייבת של יחיד לפני הניכוי בגין קופות גמל וביטוח לאומי, עד לסך של 87,600₪ לשנה – לגבי יחיד שהיתה לו רק הכנסת עבודה. ועד לסך של 122,400 ₪ לשנה – לגבי יחיד שלא היתה לו הכנסת עבודה. כמפורט בסעיף 47(א)(1)(3) לפקודת מס הכנסה.

    2. עמית יחיד שבשנת המס שילמו הוא או בן זוגו, סכומים לקופת גמל לקצבה לטובת אחד מהם או יחיד שאינו עמית מוטב, שבשנת המס שילמו הוא או בן זוגו סכומים לקופת גמל לקצבה בלבד, לטובת אחד מהם, סכום הניכוי לא יעלה על:

    א. הסכום הנמוך מבין שני אלה:

    1. 5% מהכנסתו המזכה, שהיא הכנסת עבודה שאינה הכנסה מבוטחת.

    2. 5% מהכנסתו החייבת שהיא הכנסת עבודה עד לסכום של 345,600 ₪ לשנה (2007), בניכוי הכנסתו המבוטחת.

    ב. 7% מהכנסתו המזכה שאיננה הכנסת עבודה. אולם, אם סכום ההפקדה עולה על 12% מהכנסתו המזכה, יותר לו ניכוי נוסף, בשל החלק העולה על 12%, עד ל- 4% מאותה הכנסה.

    3. לעמית מוטב שבשנת המס שילמו הוא או בן זוגו סכומים לקופת גמל לקצבה לטובת העמית המוטב או לטובת ילדו שגילו 18 שנים ומעלה, יותר ניכוי הסכומים ששולמו ובלבד שהניכוי לא יעלה על אלה, לפיו הענין:

    א. בשל סכומים ששולמו לקופת גמל לקצבה – 11% מההכנסה לעמית עצמאי.

    ב. בשל סכומים ששולמו לקופת גמל לקצבה ושבשלם לא הותר ניכוי ובשל סכומים ששולמו לקופת גמל לתגמולים – 7% מההכנסה הנוספת. ואולם אם הסכומים ששולמו כאמור לקופת גמל לקצבה עולים על 12% מהכנסתו הנוספת, יותר לו בשל החלק העולה על 12%, ניכוי נוסף שלא יעלה על 4% מההכנסה הנוספת, והכל בלבד שלא ינתן ניכוי לפי פיסקה זו בשל סכומים שהופקדו בעד העמית המוטב לקופת גמל לקצבה שסכומים אינו עולה על 16% מהשכר הממוצע במשק.

    4. שיעור הזיכוי מהמס הוא 25% מסכום ההפקדה בתוכנית לקצבה ו- 35% מסכום ההפקדה בתוכנית לקצבה מקיפה (הכוללת גם קצבת נכות וקצבת שארים). הסכום הכולל שבשלו יינתן זיכוי ליחיד שאינו עמית מוטב, לא יעלה על הגבוה מבין אלה:

    1. סכום של 1,680 ₪ ב- 2007.

    2. הסכום הנמוך מבין אלה: כלל הסכומים ששולמו או לענין יחיד שלא היתה לו בשנת המס הכנסת עבודה – 5% מהכנסתו המזכה, ומי שהיתה לו הכנסת עבודה – 7% מהכנסתו המזכה.

    הסכום הכולל שבשלו יינתן זיכוי לעמית מוטב בעד סכומים ששולמו לא יעלה על הגבוה מבין אלה:

    3. סכום של 1,680 ₪ ב- 2007.

    4. הסכום הנמוך מבין אלה: כלל הסכומים ששולמו או למי שלא היתה הכנסה מבוטחת – 5% מהכנסתו החייבת עד לסכום של 175,200 ₪ בשנת 2007. למי שהיתה הכנסה מבוטחת, הסכום המתקבל מצירוף הסכומים המפורטים בסעיף 45א(ה)(2)(ב)(2) לפקודה.

    5. על פי תקנות מס הכנסה, מי שמלאו לו בתחילת שנת המס 50 שנים, זכאי לניכוי בשיעור של 10.5%, או לניכוי בשיעור של עד 16.5% אם הפקיד לקצבה בלבד, מהכנסתו שאיננה הכנסת עבודה וכן לניכוי בשיעור של 7.5% מהכנסת עבודה.

    הניכויים כפופים לתקרת הניכוי שהיא 5% מההכנסה המזכה שהיא הכנסת עבודה (86,400*5%=4,320) ו- 7% מההכנסה המזכה שאיננה הכנסת עבודה (122,400*7%= 8,568) או אם הפקיד לקצבה בלבד עד 11% מההכנסה המזכה שאיננה הכנסת עבודה (122,400*11%=13,464).

    6. סכומים ששילם מעביד בעבור עובדו לקופת גמל לקצבה, שאינם עולים על שיעור של 7.5% מן המשכורת או מסכום התקרה שהוא 30,148₪, לא ייחשבו כהכנסת עבודה. לעומת זאת, סכומים העולים על שיעור או סכום ההפקדה כאמור, ייחשבו כהכנסת עבודה בידי העובד במועד בו הופקדו ע"י המעביד. כמפורט בסעיף 3(ה3)(1) לפקודת מס הכנסה.

ג. משיכות כדין

    משיכות מקופת גמל לקצבה יכולות להיעשות בתנאים המפורטים להלן. משיכה לפי תנאים אלו היא משיכה כדין, אולם לא בכל מקרה של משיכה כדין קיים פטור ממס.

    עמית שכיר

    בדרך של קצבה

    1. בהגיעו לגיל 60 שנים לפחות. ובקרן פנסיה ותיקה, לאישה - בהגיעה לגיל 55 שנים לפחות.

    2. במקרה של אובדן כושר עבודה מלא או חלקי.

    3. לאחר פטירת העמית לשארים.

    בתשלום חד-פעמי

    1. במקרים של פיטורים או התפטרות – את רכיב פיצויי הפיטורים.

    2. במקרים הבאים את רכיב התגמולים (באופן יחסי מחלק העמית השכיר וחלק המעביד):

    א. הכנסות העמית ובן זוגו נמוכות משכר המינימום, משיכת כספים חודשית עד לגובה שכר המינימום, אם יש לעמית ילדים עד גיל 18 כפל הסכום.

    ב. הוצאות רפואיות גבוהות לעמית או לקרובו.

    ג. נכות צמיתה של העמית או קרובו בשיעור של 75% לאחר הצטרפותו לקופת הגמל לקצבה.

    ד. לאחר הפטירה- ליורשים.

    ה. בקופת גמל לקצבה שאינה קרן פנסיה ותיקה במקרה של פרישה מעבודה, אם מלאו לו 60 שנים לפחות, כאשר סך הזכאות לקצבה נמוך מ – 5% משכר המינימום, בגין הפקדות שבוצעו החל מ- 1/1/2000.

    עמית עצמאי

    בדרך של קצבה

    לפי תקנון הקופה.

    בתשלום חד-פעמי

    1. בהתקיים אחד המקרים הבאים:

    א.הכנסות העמית ובן זוגו נמוכות משכר המינימום, משיכת כספים חודשית עד לגובה שכר המינימום, אם יש לעמית ילדים עד גיל 18 כפל הסכום.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות לעו"ד רו"ח חן שחרור ו/או לעו"ד שרון בכר במשרדינו בת"א.