גרסת הדפסה
מושבים מספר: 099-2015

איוש נחלות ו/או המרה למגרשי מגורים במושבים - עדכון

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל מיום 27.10.2015 החליטה מועצת מקרקעי ישראל על תיקון החלטת מועצה מספר 1317 "איוש נחלות פנויות במושבי עובדים ובכפרים שיתופים".


ראו נוסח הצעה לתיקון בחוזרנו מס' 97/2015 "תיקון החלטה 1317 איוש /או המרת נחלות במגרשי מגורים".

הודעת דוברת רמ"י שהוצאה לאחר הישיבה המתייחסת לתיקון החלטה 1317:
"מועצת מקרקעי ישראל אישרה היום תיקון להחלטה 1317 שעוסקת בביטול איוש הנחלות במרכז הארץ ומתן אפשרת לאגודות להמירן במגרשי מגורים. בנוסף, ההחלטה קובעת כללים
לשיווק נחלות פנויות, באזורי נגב וגליל, בפטור ממכרז או המרתן למגרשי מגורים

א. המועצה אישרה כי סך הזכויות שירכוש המתיישב יהיו 375 מ"ר וביטלה את הרצף הבן-דורי.

ב. עדכון שטח המשבצת: המועצה אישרה כי ישטח המשבצת יהיה מכפלת מספר הנחלות המעודכן בתקן הנחלה שאושר בעבר ובתוספת של עד 20% מכלל שטח המשבצת המקורי.

יתרת השטח תיגרע ממשבצת הישוב תעבור למעמד זמני ותעובד על ידי האגודה ככל שישמר יעודה החקלאי.

תיעשה פנייה לשר החקלאות לתקן את גודל המשבצת בעקבות ביטול הנחלות הפנויות.

20 אחוז משטח המשבצת המקורי יכנס לשטח המשבצת. יתרת השטח תגרע מהמשבצת ותעבור למעמד זמני. עם זאת יובהר כי ככל וייעוד השטח הוא חקלאי, האגודה היא שתמשיך לעבדו.

ג. במקרה של ביטול של עד חמש נחלות, לא יגרע כל שטח משטח המשבצת.

ד. המועצה הגבילה את תוקף איוש הנחלות באזורי עדיפות לאומית בפטור ממכרז לחמש שנים ובסיומה תיבחן האפשרות לשווקן במכרז פומבי."

הערות תנועת האיחוד החקלאי שהועברה לחברי המועצה טרם הישיבה
להלן הערות מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי עו"ד דודו קוכמן שפנה לחברי מועצת מקרקעי ישראל טרם הישיבה בעניין "איוש נחלות פנויות במושבי עובדים ובכפרים שיתופיים – הצעה מס' 588":
" הצעת ההחלטה שבאה לתקן את החלטה 1317 כוללת מספר פגמים ולמעשה במרבית האגודות במרכז הארץ ההצעה היא למעשה הרבה ציפורים על עץ, קרי לא ניתנת למימוש ונסביר:
1. החלופה המוצעת לגבי אי איוש נחלות בישובים שאינם על חוק הנגב והחוק הגליל היא המרה ב-2 עד 3 מגרשי מגורים באגודת שבהם יש חלקות א' מתוכננות לנחלות לא מאויישות.
במרבית האגודות קיימת כבר עתה מגבלה של תמ"א 35 ולמעשה ככל שלא ישתנה לוח 2 זו חלופה שעשויה לפתור בעיה במעט מאוד ישובים.
לוח הזמנים צריך לבוא 5 שנים ממועד עדכון תמ"א 35 שנמצא כעת בדיוני המועצה הארצית ולא כפי שמוצע בסעיף 3.2.4 (1.1.2016).
2. במרבית האגודות המתוכננות שבהן קיימות נחלות לא מאוישות, אין חלקות א' מתוכננות ולכן זו עוד סיבה נוספת שחלופה זו בלוח הזמנים המוצע בעייתית.
3. בחלק מאגודות קיימים מגרשי מגורים שלא שווקו ואשר ניתן היה להשתמש בהם למימוש החלופה.
שימוש במגרשים קיימים היה מאפשר מימוש המגרשים בלוח זמנים סביר והיה גם מכניס עוד מגרשים לשוק הדיור.
הצעה זו נחסמה בהצעה זו (סעיף 3.2.2) ויש לבטל את סעיף 3.2.2. ראוי לציין כי הנהלת רמ"י הציעה בעבר שמגרשים פנויים בהרחבה יוכלו להיות אחת החלופות לאי אוישן של נחלות.
4. אין התחייסות לעניין תשלום היטל השבחה, חרף פסק דין של בית המשפט העליון בפרשת בלוך (3.9.2014) המחייב השתת היטל השבחה גם על ברי רשות ואין לכך כל ביטוי בתשלום של תשלומי היוון. יש להתאימה להחלטת מועצה 1424 ולא כפי שמוצע בסעיף 3.2.6.
5. הרעה חמורה מהחלטה 1317 בשטחי המשבצת – סעיף 1.10 וסעיף 2.6 להחלטה 1317 קבעו בצורה מפורשת כי "התקן המעודכן של משבצת האגודה לא יעלה על מכפלת תקן הנחלות, בתקן גודל הנחלה שנקבע בעבר, בתוספת 15%". סעיף 2.3 וסעיף 3.4 להצעה 588 משנים לרעה את מצב האגודות בכך ש- 75% משטחי הנחלות שיומרו יגרעו משטחי המשבצת: "שטח המשבצת המעודכן יהיה מכפלת מספר הנחלות המעודכן בתקן הנחלה שאושר בעבר ובתוספת של עד 25% מכלל שטח הנחלות המבוטלות". יש אגודות שקיבלו החלטות על סמך החלטת מועצה 1317 ולא יתכן בכל כמה חודשים לשנות מדיניות מועצה.
6. קבלת תמורה בגין שיווק מגרשים- סעיף 3.3 מגביל את השימוש בכספי התמורה בגין המגרשים לטובת השקעות של פיתוח תשתיות.
מדובר על משאב של האגודה ויש כאן בלבול שכן המוצע מנוסח כך שיאופשרו רק פיתוח תשתיות מוניציפליות.
יש לאפשר כחילופין לאגודה להשתמש בכספי התמורה לפיתוח תשתיות חקלאיות אחרות"

לפרטים נוספים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.