גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 077-2014

הערכות לקבלת פיצויי נזק עקיף - מבצע "צוק איתן"

בהתאם להנחיית שר האוצר, החלו הדיונים על מתווה פיצויים עקיפים לתושבי הדרום כתוצאה ממבצע "צוק איתן". על מנת לתת מענה מידי לתושבי הדרום יינתנו פיצויים בשלב זה על נזקים עקיפים בגין חודש יולי על פי מתווה הפיצויים העקיפים שניתנו במבצע "עמוד ענן".

בהתאם להנחיית שר האוצר, החלו הדיונים על מתווה פיצויים עקיפים לתושבי הדרום כתוצאה ממבצע "צוק איתן". על מנת לתת מענה מידי לתושבי הדרום יינתנו פיצויים בשלב זה על נזקים עקיפים בגין חודש יולי על פי מתווה הפיצויים העקיפים שניתנו במבצע "עמוד ענן".

להלן מסלולי הפיצויים הצפויים כתוצאה ממבצע "צוק איתן" לחודש יולי 2014, על בסיס מסלולי הפיצוי שנקבעו במבצע "עמוד ענן".

ראו רשימה מלאה של ישובים בטווח של עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה בחוזרנו 74/2014 "דחית מועד תשלומי ביטוח לאומי, מס הכנסה ומע"מ בעקבות מבצע "צוק איתן".

נתונים מדויקים יפורסמו על ידי משרדנו מיד עם פרסום התקנות הרלוונטיות למבצע "צוק איתן" והוראת הביצוע של רשות המיסים.

 

מסלול שכר

מעסיק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצוי בגין שכר ששולם לעובדים, שנעדרו ממקום עבודתם בשל השגחה על ילדיהם שמתחת לגיל 14, עקב סגירת מוסדות חינוך בהתאם להנחיות פיקוד העורף (הפיצוי מתייחס רק לאחד מההורים). הפיצוי ליום היעדרות יהיה בגובה 132.5% משכר העבודה היומי של העובד לניזוק שאינו חברת כוח אדם, 117% לניזוק שהוא חברת כוח אדם, 15.5% משכר המינימום לניזוק שהוא מעסיק בפועל של עובדי חברת כ"א, 100% עבור חברי קיבוץ העובדים בקיבוץ ו- 125% עבור ניזוק שהוא מלכ"ר זכאי.

לעניין זה, "ימי היעדרות" - ימים בהם נעדר העובד מעבודתו אצל ניזוק, למעט ימים שנעדר בשל מחלה, תאונה, חופשה, חופשת לידה, מילואים או בשבת ובחג וביום שישי, מלבד מי שמועסק באופן רגיל בימים אלה, ולמעט עובדים שהגיעו למקום העבודה ושהו במקלטים. יום בו עבד העובד מחוץ למקום העסק לא ייחשב כיום היעדרות.

 

דגשים לגבי קיבוצים

1.      פיצוי עבור היעדרות חברי קיבוץ העובדים בענפים יצרניים – הפיצוי ליום היעדרות בעמוד ענן נקבע בסכום של 410 ש"ח ליום. סכום הפיצוי למבצע "צוק איתן" צפוי להיות 420 ש"ח ליום. 

2.      פיצוי עבור היעדרות חבר קיבוץ העובד בענף מעורב (חלקו יצרני וחלקו צרכני) – הפיצוי ליום היעדרות  ישולם באופן יחסי בהתאם לשיעור היצרני בעבודת החבר.

 

מסלול מחזורים

תשומות שוטפות בשנת 2013

X

0.85

-

1

מחזור עסקאות בשנת 2013



בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצוי בגין ירידה במחזור העסקי בשל המצב הביטחוני, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע"מ (חד חודשי או דו- חודשי). הנוסחה תכלול השוואת המחזור העסקי בהתאם לשיטת הדיווח כאמור, לעומת תקופה מקבילה אשתקד כאשר הירידה במחזור מוכפלת במקדם הנקרא "משלים הוצאה נחסכת".  משלים הוצאה נחסכת מחושב באופן הבא:

 

מסלול הוצאות שוטפות

בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצוי בגין הנזק התפעולי שנגרם לעסק בתקופה הרלבנטית, בשל המצב הביטחוני בדרום. חישוב הפיצוי מבוסס על התפיסה לפיה כתוצאה ממבצע "צוק איתן"  מחזור העסקאות היה נמוך מהוצאות העסק (כולל הוצאות שכר).  במידה ומדובר בהפסדים מתמשכים שקדמו לתקופת המבצע לא ניתן להגיש תביעה במסלול הוצאות שוטפות.

 

מסלול אדום

לגבי יישובי ספר בטווח שבין 0-7 ק"מ מגדר המערכת של רצועת עזה, קיימת אפשרות נוספת לניזוק, להגיש תביעה במסלול אדום, בו יוכל לתבוע פיצוי בגין הנזק אותו יוכיח הניזוק לרשות המסים. מסלול זה הורחב בתקנות הרלוונטיות למבצע "עמוד ענן" לכל הישובים בטווח כאמור, לרבות העיר שדרות.


חקלאות

מסלול זה חל על ניזוק שעיסוקו בגידולים צמחיים בחקלאות, למעט ענף הגינון, ואשר עיסקו נמצא בטווח של עד 7 ק"מ מרצועת עזה, או בטווח אחר שעיסקו נסגר בהוראת פיקוד העורף ואשר מנהל רשות המסים קבע כי הגידולים שבעיסקו הינם ברשימת הגידולים הזכאים.

לצורך הגשת תביעה במסלול חקלאות יש להכין את המסמכים הבאים:

1.      חשבוניות רכישת השתילים.

2.      תעודות משלוח בגין רכישת אותם שתילים.

3.      תעודות משלוח וחשבוניות בגין מכירות תוצרת המוכיחות שיווק תוצרת בתקופת מבצע "צוק איתן".

4.      אישור ביטוח של קרן נזקי טבע.

5.      לגבי מטעים אישור מועצת הצמחים.

6.      טופס 1220 לשנת 2013.

שר האוצר בתיאום עם שר החקלאות יקבעו את רשימת הגידולים הזכאים והתחשיב לגביהם, אשר יפורסמו בתקופה הקרובה.

תנאי לקבלת הפיצוי בכל אחד מן המסלולים, הוא כי שולמה משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני, כפי שיוגדרו מונחים אלה בתקנות.


לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות לרו"ח אבנר עופר או לגב' שרונה שחר במשרדינו בעפולה.