גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 038-2013

ארכה להגשת תביעות פיצויים בגין הפקעת קרקע

לאחרונה דן המשפט העליון בשאלה האם חלה התיישנות על תביעת פיצויים בגין הפקעת מקרקעין, בנסיבות בהן עברו כ-40 שנה מאז ההפקעה (בשנת 1962) ועד הגשת התובענה (בשנת 2002) (ע"א 5964-03 עזבון המנוח אדוארד ארידור ז"ל נ' עיריית פתח תקווה).

לאחרונה דן המשפט העליון בשאלה האם חלה התיישנות על תביעת פיצויים בגין הפקעת מקרקעין, בנסיבות בהן עברו כ-40 שנה מאז ההפקעה (בשנת 1962) ועד הגשת התובענה (בשנת 2002) (ע"א 5964-03 עזבון המנוח אדוארד ארידור ז"ל נ' עיריית פתח תקווה).

שלושת חברי המותב קבעו כי חוק ההתיישנות, התשי"ח-1958 (להלן: 'חוק ההתיישנות') חל לגבי פיצויי הפקעה, כך שעקרונית חלה תקופת התיישנות בת שבע שנים. אולם, אי בהירות שהייתה קיימת לגבי מועד תחילתו של מרוץ ההתיישנות בתובענות מסוג זה התבטאה גם בחילוקי דעות של שלושת שופטי בית המשפט העליון אשר ישבו בדין והובילה לקיום דיון נוסף בהרכב מורחב של שבעה שופטים.

דעות השופטים נחלקו, כאמור, בשאלת יישומו של סעיף 6 לחוק ההתיישנות הקובע כי "תקופת ההתיישנות מתחילה ביום שבו נולדה עילת התובענה", דהיינו מתי מתגבשת עילת התביעה לעניין ההתיישנות. ההרכב קבע כי מרוץ ההתיישנות להגשת תביעות פיצויים בגין הפקעת מקרקעין יחל, לכל המאוחר, ביום בו תפסה הרשות המפקיעה חזקה במקרקעין.

הלכה זו, לו הייתה מוחלת באופן רטרואקטיבי, כדרך רוב ההלכות החדשות המשנות הלכות קודמות, הייתה שוללת באחת את זכויותיהם של כל אלו אשר לא הגישו תביעה לפיצויים תוך שבע שנים מיום ההפקעה בפועל (בכפוף לחריגים).

אולם, בפסיקתו קבע בית המשפט, בהחלטה תקדימית, כי הלכה זו תיכנס לתוקף רק בעוד שלוש שנים ממועד מתן פסק הדין (ניתן ביום ‏21.3.2013), משמע, "ביחס לתביעות שתוגשנה בתקופה זו, כמו גם ביחס לתביעות לפיצויי הפקעה שעודן תלויות ועומדות וטרם ניתן בהן פסק דין חלוט, לא תתקבלנה טענות של התיישנות התביעה. (הנשיא א' גרוניס בפסק הדין).

השלכותיה של החלטה זו הן משמעותיות, שכן, היא מקנה חלון זמנים להגשת תביעות פיצויים, בעיקר נגד מע"צ והרשויות המקומיות (אשר בניגוד למדינה טוענות טענת התיישנות בתביעות פיצויים בגין הפקעות) גם לגבי הפקעות שנעשו בשנותיה הראשונות של המדינה, מבלי שתחול עליהן ההלכה החדשה שנקבעה בפסק הדין.

עם זאת יוער, כי הנתבעים בתובענות, שההלכה החדשה לא תחול לגביהן, אינם מנועים מהעלאת 'טענת שיהוי' (טענת שיהוי קשה יותר להוכחה מטענת התיישנות, שכן אינה מתקבלת באופן אוטומטי בעת חלוף תקופה מסוימת ועל מנת לקבלה יש להוכיח כי נתקיימו מספר תנאים שנקבעו בפסיקה).

בכך מגיעה לקיצה אי הבהירות ששררה בעניין תחילת מועד מרוץ התיישנות בתביעות פיצויים בגין הפקעת מקרקעין ומתחיל "מרוץ" חדש להגשת תביעות פיצויים בגין הפקעת מקרקעין, המוגנות, זמנית, מפני העלאת טענת ההתיישנות. מרוץ זה יסתיים, כאמור, עוד שלוש שנים.

להרחבה בעניין סוגיות בנושאי פיצויים בגין הפקעות מקרקעין על ידי הרשויות ראו גם חוזרינו:

12/2009 – "שווי שימוש בלתי חוקי בחישוב פיצויי הפקעה"

05/2012 – "אגודת ישוב חקלאי זכאות לפיצויי הפקעה כחוכר לדורות"