גרסת הדפסה
מושבים מספר: 036-2013

הכרה בערך ההשבחות במשבצת נחלות חקלאיות

בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל ובפסקי דין שניתנו לאחרונה ניתן ביטוי להשבחות שבוצעו במשבצת נחלות חקלאיות, על ידי אגודות הישובים החקלאיים וחבריהם לעניין הפחתתם משווי קרקעות המשבצת.

בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל ובפסקי דין שניתנו לאחרונה ניתן ביטוי להשבחות שבוצעו במשבצת נחלות חקלאיות, על ידי אגודות הישובים החקלאיים וחבריהם לעניין הפחתתם משווי קרקעות המשבצת.

בהתאם להחלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 534, שעניינה קביעת שיעור חלקו של מינהל מקרקעי ישראל (להלן – "ממ"י") בעליית ערך הקרקע בעת העברת מקרקעי ישראל (דמי הסכמה), מנחה השמאי הממשלתי לשום את הקרקע: "מתוך הנחה כי היא פנויה ובמצב מבחינת רמת פיתוחה, כפי שהייתה בעת שרכש החוכר את זכות החכירה מאת המינהל".

בהחלטת ממשלה מס' 1879 מיום 1.7.2007, שניתנה בעקבות המלצות "הועדה לבחינת התנאים לשינוי מעמד של קיבוץ למושב שיתופי למעמד של מושב עובדים/כפר שיתופי" (ועדת עוזי קרן), נקבע כי "האגודה תהיה רשאית לגבות מהמתיישבים החדשים הוצאות שהוציאו בהקמת התשתיות (הפיזיות והכלכליות שמומנו ע"י האגודה) ביישוב". לעניין זה ראו חוזרינו מס' 2007/63 – "שינוי הקיבוץ למושב – החלטת ממשלה".

בפס"ד תקדימי ופורץ דרך אשר ניתן לאחרונה בביהמ"ש השלום בקריית גת (ת"א 1464-03 בריקמן ואח' נ' מדינת ישראל) נקבע כי ערך מגרש בהרחבה במושב כפר-ורבורג , כולל גם רכיב של השקעה שהשקיעו חברי המושב במהלך השנים ומוניטין שנצבר, בין היתר, אודות למרקם האנושי-קהילתי של המושב. (הוגש ערעור לביהמ"ש המחוזי). לעניין זה ראו חוזרינו מס' 2012/114 – "הפחתת תרומת המתיישבים מדמי רכישת מגרשי המגורים בישוב חקלאי".

פריצת דרך נוספת ניתן לראות בפסיקת ביהמ"ש העליון אשר ניתנה לאחרונה בשני ערעורים אשר אוחדו (ע"א 3880-10 וע"א 8727-10) במסגרת פסק הדין אישר ביהמ"ש העליון הסכם פשרה בין המינהל לבין מושב חרות וכפר הס, המקנה למושבים פיצויים בסכום הגבוה משמעותית מסכום הפיצויים הקבוע בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל בגין שינוי ייעוד של קרקע חקלאית למגורים. בעת קביעת סכום הפיצויים הוכרו השקעות שהשקיעו המושבים במקרקעין ובחלקם של המתיישבים ברכישתם.

לעניין אמידת ערך ההשבחות בקרקע יש להתחשב, בין היתר:

א. בערך הכלכלי הנובע מהפעילות השוטפת של האגודה:

א.1. מפעל המים - זכויות שימוש, מי קולחין, בארות מים, תשתיות מים.

א.2. מפעלים עסקיים - בעלי ערך כלכלי הניתן לאמידה לרבות מתקני אנרגיה סולארית.

א.3. נכסי מקרקעין מהוונים - הניתנים להשכרה על פי החלטות מועצת מקרקעי ישראל.

ב. זכויות בתאגידים – לרבות תאגידי מי קולחין.

ג. נכסים ציבוריים שהוקמו ע"י האגודה.

ד. מיזמים עסקיים במקרקעי המשבצת.

ה. תקבולים מגורמי ממשל.

ו. מוניטין – כלכלי וקהילתי.