גרסת הדפסה
מושבים מספר: 012-2013

הצעת כללי המים בענין קביעת תנאים ברישיון

רשות המים פרסמה לשימוע הציבור את כללי המים (קביעת תנאים ברישיון) התשע"ג 2012. כללים אלו מטילים מעמסה מנהלית כבדה על כל הישובים, קיבוצים, מושבים, כפריים שיתופים וישובים קהילתיים.

רשות המים פרסמה לשימוע הציבור את כללי המים (קביעת תנאים ברישיון) התשע"ג 2012. כללים אלו מטילים מעמסה מנהלית כבדה על כל הישובים, קיבוצים, מושבים, כפריים שיתופים וישובים קהילתיים.

יש הסבורים כי רשות המים מנסה באמצעות הכללים להחיל הלכה למעשה את חוק תאגידי מים וביוב גם על הישובים המתוכננים ועל צרכנים בתחומי מועצות אזוריות למרות ההחרגה המפורשת בחוק (סעיפים 150 ו 151 לחוק תאגידי מים וביוב). זאת נוכח ריבוי המטלות הרגולטוריות על הישובים, לרבות על הישובים החקלאיים והקהילתיים, המגדילות את הוצאות הניהול והתקורות של מפעלי המים הקטנים.

על פי ההגדרות שפורסמו, הכללים חלים למעשה על כל בעל רישיון:

"בעל רישיון" – לרבות מי שחלה עליו חובה לקבל רישיון ולמעט חברה:

למעשה כולל את כל בעלי הרישיונות.

להלן עיקרי הדרישות.

חובת אספקת מים

1. א. בעל רישיון יספק לצרכניו ולכל המשמשים במים בתחומו, מים בכמות ובאיכות הנדרשים לפי דין, ברציפות וביעילות ובלא הפליה, והכל בתנאים הקבועים ברישיון.

ב. הקצה מנהל הרשות הממשלתית ברישיון מים למטרת חקלאות, יספק בעל הרישיון את המים לפי תכנית לאספקת מים שקבע.

תכנית לאספקת מים

2. א. בעל רישיון המספק מים למטרת חקלאות, יכין תכנית לאספקת מים המפרטת את כמות המים וסוגם שיספק למטרת חקלאות, את המועדים והזמנים בהם ניתן יהיה לצרוך את המים ואת המגבלות ביכולת אספקת המים.

ב. בעל רישיון יקבע את התכנית לאספקת מים בהתאם להקצאות המים למטרת חקלאות שקיבלו צרכניו ברישיון, בהתחשב במקורות המים העומדים לרשותו, סוגם וזמינותם ובהתחשב ביכולת האיגום שלו.

ג. בעל רישיון יודיע לצרכן שקיבל הקצאת מים למטרת חקלאות בכתב, בתוך 30 ימים ממועד קבלת הרישיון, על תכנית לאספקת מים שנקבעה לו לשנת הרישיון, ויפרסם לציבור המשתמשים במים למטרת חקלאות בתחומו את המגבלות ביכולת אספקת המים לפי התכנית.

הודעה על הקצאת מים

3. בעל רישיון יודיע לצרכניו בכתב, בתוך 14 ימים ממועד קבלת הרישיון, על הקצאות מים שנקבעו להם ברישיון; בהודעה יפורטו מטרת המים לשמה ניתנה ההקצאה, כמות המים שהוקצתה וסוגם, וכן זכותו של הצרכן לערור על הקצאת המים שנקבעה לו ברישיון לפני בית הדין לפי סעיף 31(א) לחוק.

אחזקת מתקני תשתית

4. א. בעל רישיון יקבע תכנית אחזקה תקופתית למתקני התשתית שברשותו וינקוט בכל הפעולות הדרושות לאחזקתם במצב תקין; התכנית תתאים להמלצות היצרן של המתקנים ולהוראות הדין.

ב. בעל רישיון יבצע במאגריו את כל פעולות הבקרה והתחזוקה הנדרשות לפי מפרט הפעולות.

ג. בעל רישיון ינהל רישום של כל אלה:

(1) תקלות שאירעו במיתקני התשתית, מהותן, משכן ואופן הטיפול בהן.

(2) פעולות האחזקה, התיקון וההחלפה שביצע במתקני התשתית.

(3) פעולות הבקרה והתחזוקה שביצע במאגריו.

שיקום מתקני התשתית

5. א. בעל רישיון יערוך תכנית תלת-שנתית לשיקום מיתקני התשתית שברשותו הטעונים תיקון או החלפה; התכנית תפרט את מתקני התשתית הטעונים תיקון או החלפה ואת סדרי העדיפות ומקורות המימון לביצועה.

ב. בעל רישיון יבחן את התכנית אחת לשנה ויעדכנה במידת הצורך.

רישום נפרד בדוחות כספיים

6. א. בעל רישיון יערוך בספריו רישום נפרד של הכנסותיו והוצאותיו מפעילות הפקה ואספקה של מים ושל הנכסים המשמשים אותו לאותה פעילות.

ב. הוראות סעיף זה לא יחולו על בעל רישיון שהכנסותיו משירותי מים וביוב עולים על 90% מסך הכנסותיו.

המשמעות: במאזני מרבית המושבים קיימת הפרדה של פעילות המים בדוחות הכספיים אך לא

כך המצב בקיבוצים ובמושבים השיתופיים.

חתימה על דוחות

7. דוחות ייחתמו בידי בעל הרישיון; היה בעל הרישיון רשות מקומית ייחתמו הדוחות בידי העומד בראשה , ואם היה תאגיד בידי מנהלו הכללי או כל ממלא תפקיד כאמור בתאגיד אף אם תוארו שונה.

אופן הגשת הדוחות

8. הדוחות יוגשו באופן עליו יורה המנהל ויפרסם באתר האינטרנט.

דיווח לפי דרישת הרשות הממשלתית

9. סבר המנהל כי דרוש לרשות הממשלתית, לצורך ניהול משק המים והביוב וביצוע

תפקידיה לפי החוק וכל דין אחר, מידע ביחס לפעילותו של בעל רישיון, שאינו כלול בדיווחים המפורטים בפרק זה, רשאי הוא לדרוש מבעל הרישיון דיווח בדבר המידע האמור, בתוך תקופה סבירה שנקב בדרישתו.

דוח שנתי על פעילות הפקה ואספקה של מים

10. א. בעל רישיון יגיש לרשות הממשלתית עד 15 בפברואר של כל שנה דוח על מצב המים

בשנה שהסתיימה שיכלול את כל הפרטים הבאים:

1. כמויות המים שהפיק או שקיבל מאחרים; בדוח ינתנו פרטים בדבר כל סוגי

המים, מקורם וזהות בעל הרישיון ממנו התקבלו;

2. כמויות המים לסוגיהם שצרך ושסיפק לאחרים בחלוקה לפי מטרות האספקה

והשימושים במים; בדוח יינתנו פרטים בדבר כמויות המים שסיפק לבעלי רישיון אחרים ולכל אחד מהצרכנים המפורטים ברישיון והקצאות המים שנקבעו לאותו צרכן ברישיון וכן פרטים לגבי אספקה לשימושים השונים בתחומו;

3. הפסקות באספקת המים שלא למטרת חקלאות שמשכן עלה על 12 שעות והפסקות באספקת מים למטרת חקלאות שחרגו מתכנית לאספקת מים שקבע בעל הרישיון; לגבי כל הפסקה יצויין האם היא הפסקה ייזומה, משך זמן ההפסקה והסיבה לה; לענין זה, "הפסקה ייזומה" הפסקה באספקת מים שבעל הרישיון הודיע עליה למשתמשים במים בתחומו לפחות 12 שעות מראש;

4. אירועים של גלישת מים ממאגר; לגבי כל אירוע יצוין המאגר בו אירעה הגלישה,

משך זמן הגלישה ונסיבותיה;

5. פעולות הבקרה והתחזוקה שביצע במאגריו, במתכונת שבמפרט הפעולות; פירוט

הפעולות יאושר בידי מהנדס בעל נסיון בתכנון מאגרי מים;

6. בדיקות שערך בשנת הדוח לאיכות המים שהפיק, קיבל, אגר או סיפק

ותוצאותיהן.

ב. המנהל רשאי לדחות את המועד הנקוב בסעיף קטן )א( אם הוגשה לו בקשה לכך על ידי בעל רישיון והמנהל מצא, כי יש הצדקה לדחיה כאמור מטעמים הנוגעים להיקף הפעילות של בעל הרישיון.

דוח שנתי על המצב הכספי

א. בעל רישיון יגיש לרשות הממשלתית, עד ל 15 באפריל של כל שנה, דוח שיכלול -

את כל הפרטים הבאים:

1. פרטים בדבר הכנסותיו והוצאותיו מפעילות הפקה ואספקה של מים ומיתקני התשתית המשמשים אותו לאותה פעילות, במתכונת שבתוספת השניה;

סיפק הספק סוגי מים שונים במתקני תשתית נפרדים לכל סוג מים יערוך את הדיווח בהפרדה בין מתקני התשתית לכל סוג מים; לדוח יצורף הסבר בדבר אופן השיוך של הוצאות משותפות לפעילות;

2. סכומים שהפריש, אם הפריש, בשנת הדוח לקרן המיועדת לשיקום ולתחזוקה של מיתקני תשתית )להלן קרן השיקום( וסך הסכומים שנכללו בקרן השיקום בתחילת ובתום שנת הדוח;

3. סכומים שהוציא בשנת הדוח על תחזוקת מיתקני תשתית ושיעורם מסך עלות הקמת

מיתקני התשתית;

4. סכומים שהשקיע בשנת הדוח בהקמת מיתקני תשתית;

5. התעריפים שגבה עבור מים שסיפק; גבה בעל רישיון תעריפים שונים מצרכנים או מספקי קולחין אחרים, יפורטו התעריפים ויובא הסבר לשוני בינהם

6. הסכומים ושיעורי הגבייה בשנת הדוח, בחלוקה לגבייה של חיובים בשל מים שסופקו

בשנת הדוח ולגבייה של חיובים בשל מים שסופקו לפני שנת הדוח;

יובאו בנפרד פרטים בדבר שיעור הסכומים שנגבו בשל מים שסופקו לפני שנת הדוח

מסך החובות בכל אחת מהשנתיים שקדמו לשנת הדוח.

7. אירועים חריגים שארעו בשנת הדוח; לענין זה; "אירוע חריג"- אירוע או עניין החורגים

מעסקי בעל הרישיון הרגילים בשל טיבם, היקפם או תוצאתם האפשרית, לרבות פגיעה במיתקני תשתית של בעל הרישיון, ושיש להם או עלולה להיות להם השפעה מהותית לרעה על פעילות בעל הרישיון בהתאם לרישיון.

ב. הנתונים שבסעיפים קטנים(א)(1) עד (6) יבוקרו בידי רואה חשבון בהתאם לתקני

ביקורת מקובלים בישראל; לדוח תצורף חוות דעת של רואה חשבון .

ג. על אף האמור בסעיף קטן (א)(1), בעל רישיון שהכנסותיו משירותי מים וביוב עולים על

90% מסך הכנסותיו, רשאי להגיש במקום פרטים כאמור דוח כספי שנתי שלו ערוך בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים ולהוראות הדין החלות עליו ומבוקר בידי

רואה חשבון.

תחילה ותחולה

א. תחילתם של כללים אלה שלושים ימים מיום פרסומם.

ב. תחולתו של סעיף 26 על פעילות בעל רישיון בשנת 2013 ואילך.

ג. על אף האמור בסעיף קטן (ב), בעל רישיון יעביר דיווח בהתאם להוראות סעיף 26 לכללים בגין פעילותו בשנת 2012 לא יאוחר מיום 31.8.13; המנהל רשאי לדחות את המועד הקבוע בסעיף קטן זה אם הוגשה לו בקשה מנומקת לכך מאת בעל הרישיון, במועד מוקדם למועד האמור, והוא מצא, על יסוד נימוקי הבקשה, כי בעל הרישיון המבקש לא יוכל לעמוד במועד שנקבע.