גרסת הדפסה
מושבים מספר: 086-2011

דחיית ההצעה לביטול סעיף 5.2 בהחלטה 1226

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל אשר התקיימה ביום 30/5/2011 לא נתקבלה ההצעה לבטל את הוראת סעיף 5.2 להחלטת 1226 המאפשרת להפחית את חלקו של תאגיד הישוב החקלאי בתאגיד התעסוקה מתחת ל – 26%.

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל אשר התקיימה ביום 30/5/2011 לא נתקבלה ההצעה לבטל את הוראת סעיף 5.2 להחלטת 1226 המאפשרת להפחית את חלקו של תאגיד הישוב החקלאי בתאגיד התעסוקה מתחת ל – 26%.

דברי ההסבר להצעה

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה נאמר:

"בהחלטת מועצה 1226 (949 המעודכנת) , נקבע כי ניתן לשנות יעוד לתעסוקה, בהיקף מוגבל של דונמים והישוב רשאי לממש את שינוי היעוד בעצמו, או באמצעות תאגיד בו לישוב לפחות 26% בהון המניות הנפרע.

למרות האמור לעיל, קובע סעיף 5.2 להחלטה:

"על אף האמור לעיל, קובע סעיף 5.1 לעיל, יהיה המינהל רשאי, במקרים חריגים ובאישור מראש של ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל, לאשר לישוב החקלאי, כי חלקו בתאגיד יפחת מ- 26% ".

ועדת המשנה של המועצה, אישרה עד כה,3 בקשות כנ''ל, לקיבוץ גינוסר , למושב בר גיורא ולקיבוץ פלמחים.

בקשת המושב תימורים, נדונה ביום 22.3.10 והוחלט שלא לאשרה, מהטעם שזה חוטא למטרת ההחלטה, שהיא מתן פתרון תעסוקה למושב/לקיבוץ.

במקביל, הועדה הנחתה את המינהל, להציג בפניה קריטריונים לדיון ואישור בקשות כנ''ל.

בעקבות בקשת קיבוץ פלמחים, שהועלתה לדיון בהנהלה ב-2.12.10 ,החליטה הנהלת המינהל, למנות צוות אשר ימליץ בפניה על קריטריונים אלו.

חברי הצוות; רונן כהן-שור, יעקב קוינט, חני גד, עמיחי עפל, שולה בן צבי תרכז את הצוות.

הצוות התכנס ביום 28.12.10 ולאחר שבחן, בין היתר, גם את נסיבות אישור שתי הבקשות הנ''ל, הגיע למסקנה, כי יש לבטל את סעיף 5.2 להחלטה. אופציה זו, שניתנה לישובים החקלאיים, נוגדת את מטרת ההחלטה, שהיא יצירת מקורות תעסוקה ופרנסה לחברי הישוב, כהשלמה להכנסה מחקלאות".

הנהלת המינהל אימצה את המלצות הצוות בהחלטתה מיום 22.2.2011 "

הנימוקים כנגד ביטול סעיף 5.2

עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי ומרכז פורום המקרקעין פנה לשר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, המכהן כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל ולחברי מועצת מקרקעי ישראל בטרם הישיבה ופרט את התנגדותו לתיקון המוצע מהנימוקים שלהלן:

"אנו מתנגדים בכל תוקף לביטול סעיף 5.2 להחלטה 1226.

לדעתנו המשך קיומו של סעיף 5.2 ראוי בהיותו משקף מדיניות ראויה המאפשרת לועדת המשנה של המועצה לתת פתרונות בין השאר למצבים מיוחדים בהם האופי הכלכלי של התעסוקה אינו מאפשר לישוב החקלאי אחזקה של 26% בתאגיד התעסוקה, כדוגמת תאגידי מי קולחין ותאגידי תשתיות לאומית עתירי הון וממון.

יודגש כי ישנם מקרים בהם גם אחזקה בשיעור נמוך מ - 26% מאפשרת מימוש מיטבי של מטרתה של החלטה 1226 בעניין יצירת מקורות תעסוקה ופרנסה לחברי המושבים והקיבוצים.

סעיף 5.2 בא במיוחד על מנת לאפשר לוועדת המשנה לבחון מקרים חריגים וייחודיים. יש להותיר בפני וועדת המשנה את שיקול הדעת במקרים ייחודים במיוחד לאור העובדה שהשימוש בסעיף 5.2 נוצל במשורה רק באותם מקרים בודדים בהם הגיעו למסקנה חברי וועדת המשנה שיש הצדקה לנקוט בו.

בשולי הדברים אוסיף כי לדברי ההסבר נשמט אישור נוסף של ועדת המשנה בישיבתה ב- 21.12.2006 בנושא הנדון כדלקמן:

"ועדת המשנה מחליטה כי ישוב חקלאי המקים מאגר ע"פ החלטות מועצת מקרקעי ישראל 949, 1082, באמצעות תאגיד מי קולחין המספק למעלה מ- 75% ממי הקולחין המסופקים על ידו לחקלאים או לטבע (כגון נחלים), יהיה רשאי כי זכויותיו בתאגיד מי הקולחין יפחתו מ- 26% ובלבד שתתקבל המלצת נציב המים לגבי איתור השטח וגודל השטח המשמש כמאגר לתאגיד מי הקולחין"

נוכח האמור לעיל נבקש ממועצת מקרקעי ישראל שלא להיענות לבקשת מינהל מקרקעי ישראל לבטל את סעיף 5.2 להחלטה 1226."

בעקבות הדיון שנערך הוחלט שלא לאשר את ההצעה ולהשאיר את ההחלטה 1226 בנוסחה המקורי. יחד עם זאת ביקש יו"ר המועצה ליצור החלטה חדשה שתמריץ תעסוקה.

נדגיש כי לתאגיד ישוב חקלאי זכויות מלאות מכוח חוזה החכירה לדורות לשנות ייעוד קרקע משבצת הנחלות החקלאיות למטרות תעסוקה ("מפעל") כלומר "שימוש בשטח קרקע מתוך המוחכר המשמש או נועד המשמש לתעשייה. לבתי הבראה ונופש, לחניונים (קמפינג), לתחנות דלק ולבריכות שחיה מסחריות, או לכל מטרה עסקית אחרת שאינה "משק חקלאי". (הדגשה שלי - ב.מ).