גרסת הדפסה
מושבים מספר: 077-2009

חישוב מס נפרד במשק המשפחתי החקלאי

חישוב מס נפרד (להבדיל מחישוב מאוחד) מאפשר לכל בן זוג ליהנות ממלוא הפחתות המס החלות על ההכנסה, כך שסה"כ החבות במס של בני הזוג יחד - פוחתת. על פי פקודת מס הכנסה, סעיף 66(ד), ניתן לבקש חישוב מס נפרד רק אם הכנסות בני הזוג נובעות ממקורות הכנסה אשר אינם תלויים אחד בשני. הסעיף מציין נסיבות - שעצם קיומן - מהווה חזקה לתלות במקורות ההכנסה.
חישוב מס נפרד (להבדיל מחישוב מאוחד) מאפשר לכל בן זוג ליהנות ממלוא הפחתות המס החלות על ההכנסה, כך שסה"כ החבות במס של בני הזוג יחד - פוחתת. על פי פקודת מס הכנסה, סעיף 66(ד), ניתן לבקש חישוב מס נפרד רק אם הכנסות בני הזוג נובעות ממקורות הכנסה אשר אינם תלויים אחד בשני. הסעיף מציין נסיבות - שעצם קיומן - מהווה חזקה לתלות במקורות ההכנסה.

סוגיית חישוב המס כנפרד נדונה שוב לאחרונה בביהמ"ש המחוזי בת"א, בפני כב' השופט מגן אלטוביה, בעמ"ה 1250/05 שקורי שרה ושחר נ' פקיד שומה כפר סבא.

במקרה הנדון בני הזוג שקורי, שהם בעליו ומנהליו של עסק משותף, ממנו הם מקבלים משכורת, ביקשו כי תחושב הכנסת כל אחד מהם בנפרד. פקיד השומה טען כי תנאי להחלת חישוב המס בנפרד על בני זוג, הוא קיומו של מקור הכנסה נפרד לכל אחד מבני הזוג ובמקרה של שותפות בין בני זוג, בעלות משותפת בחברה או קשר כלשהו בין מקורות ההכנסה של בני הזוג, חישוב ההכנסה יעשה במאוחד.

ביהמ"ש קבע כי הוכח שהכנסתם של בני הזוג שקורי הינה אוטונומית ומשקפת את תרומתם בפעילותה העסקית של החברה. לכל אחד מבני הזוג הכנסת עבודה נפרדת ועצמאית, הנפרדת מכובעם כבעלים בחברה, כמנהלים בה והיא נפרדת מבן הזוג. תפקיד כל אחד מהם כעובד החברה, מוגדר וחיוני. מדובר בהכנסה בלתי תלויה המאפשרת חישוב נפרד.

כאמור, ביהמ"ש קיבל את ערעורם של בני הזוג שקורי וקבע כי הם עומדים במבחנים להתרת חישוב נפרד לאור הלכת קלס שנקבעה בביהמ"ש העליון (ע"א 900/01), לפיה החזקות הקבועות בסעיף 66 (ד) לפקודה אינן חלוטות. היינו, בני זוג יכולים להוכיח כי לא מתקיימת תלות במקורות ההכנסה על אף התקיימות הנסיבות שבסעיף קטן זה.

בהקשר זה נציין כי סעיף 66(ה) לפקודה קובע כי גם במקרה של תלות במקורות ההכנסה עדיין בני זוג יוכלו ליהנות בכל זאת מחישוב נפרד עד לסכום של 45,000 ש"ח (לשנת 2009) ובלבד שכל אחד מהם עבד במקום העיסוק הקבוע 36 שעות בשבוע לפחות במשך תקופה של 10 חודשים או יותר בשנת המס.


חישוב מס נפרד לבני זוג במשק חקלאי

ביחס למשקים חקלאיים קובעות הוראות סעיף 67 לפקודת מס הכנסה:

"(א) הכנסה שהושגה מיגיעתם האישית של איש ואישה במשק חקלאי והיא טעונת- מס לפי סעיף 2 (8) לגבי אחד מהם, יראוה, לעניין פקודה זו, כהכנסתם של האיש והאישה, בחלקים שווים, ויחולו עליה הוראות סעיף 38, אולם לא יורשה חישוב המס בנפרד לפי סעיף 66"

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), אם הושגה הכנסה מיגיעתו האישית של בן הזוג, והוכח להנחת דעתו של פקיד השומה שבן זוגו עובד בעיקר מחוץ למשק, יראו שלושה רבעים מההכנסה מהמשק החקלאי כהכנסתו של מי שעובד בעיקר במשק, ורשאים האיש או האישה לתבוע כי ייעשה חישוב נפרד על פי סעיף 66 לגבי שלושה רבעים או רבע מההכנסה מהמשק, לפי העניין, המיוחסים לאישה." (הדגשות שלי ב.מ)

כאמור, סעיף 67(א) לפקודה, אינו מתיר חישוב מס נפרד לפי סעיף 66 לפקודה לבני זוג שהכנסתם מיגיעה אישית במשק חקלאי. יחד עם זאת סעיף 67(ב) לפקודה, קובע חריג לפיו אם הוכח שאחד מבני הזוג עובד בעיקר מחוץ למשק אזי בני הזוג יהיו רשאים לבקש חישוב נפרד לפי סעיף 66 לפקודה, ביחס לחלק מההכנסה מהמשק (1/4 או 3/4 לפי העניין).

בעבר הושגו סיכומים עם רשות המיסים בנושא זה. בין שאר הסיכומים:

יש להתייחס לכל ענפי הפעילות במשק לעניין חלוקת ההכנסה החייבת בין בני הזוג ולא רק לענפים בהם הייתה פעילות משותפת לשני בני הזוג.

במצב בו שני בני הזוג עובדים בעיקר מחוץ למשק וגם עובדים במשק, 75% מההכנסות ייוחסו לבן הזוג המבצע את עיקר עבודת המשק ו-25% לבן הזוג השני.

לגישתנו, יש לפרש את סעיף 67(ב) לפקודה כפי שפורש סעיף 66(ד) לפקודה ע"י ביהמ"ש בפסקי הדין שציינו לעיל (בעניין קלס ובעניין שקורי). כפי שהחזקות הקבועות בסעיף 66 (ד) אינן חלוטות, והנישום יכול להוכיח אחרת ולזכות בחישוב נפרד, כך גם במשק חקלאי: החזקה הקבועה בסעיף 67(ב) בקשר עם אופן חלוקת ההכנסה ממשק חקלאי – אינה חלוטה.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לעו"ד שרון בכר במשרדנו בת"א.