גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 101-2009

דמי אבטלה מלאים לעובדי חוץ בקיבוץ מתחדש – היבט ההתיישנות

עד ינואר 2009 ייחס המוסד לביטוח לאומי, לחברי קיבוץ מובטלים, הכנסה רעיונית בגובה 10% מבסיס הקיבוץ (סוג ביטוח 05), אף אם לא עבדו בקיבוץ ולא קיבלו כל תמיכה מהקיבוץ.

עד ינואר 2009 ייחס המוסד לביטוח לאומי, לחברי קיבוץ מובטלים, הכנסה רעיונית בגובה 10% מבסיס הקיבוץ (סוג ביטוח 05), אף אם לא עבדו בקיבוץ ולא קיבלו כל תמיכה מהקיבוץ.

בעקבות יחוס ההכנסה הנ"ל, הפחית המוסד לביטוח לאומי את דמי האבטלה ששולמו למובטלים חברי קיבוץ.

בפסק דין פנינה גולדווסר (בל 002183/06), שניתן בבית הדין האזורי בחיפה, בתאריך 22 לפברואר 2007, נקבע כי אין לבצע ניכוי הכנסות מקיבוץ מדמי האבטלה של חבר קיבוץ מתחדש.

למרות הפסיקה הנ"ל, המשיך המוסד לביטוח לאומי לנכות הכנסה רעיונית מדמי האבטלה ששולמו לחברי קיבוץ מתחדש.

נוכח פעולות אלו הגיש עו"ד רון רוגין תביעות לבית הדין האזורי לעבודה עבור מספר חברי קיבוץ בדרישה להשיב להם את הסכומים שנוכו שלא כדין מדמי האבטלה.

המוסד לביטוח לאומי הסכים להשיב את הכספים למספר חברים אך ביחס לחברים אחרים טען כי התביעה הוגשה באיחור (ע"פ תקנות הביטוח הלאומי יש לערער על החלטות המוסד תוך שישה חודשים ממתן החלטת המוסד) ולכן דחה את בקשתם להחזר הכספים.

בית הדין האזורי לעבודה קיבל את עמדת המוסד וקבע כי אכן התובענה התיישנה ולכן החברים שהגישו את תביעתם באיחור אינם זכאים להחזר הכספים. (עב"ל 281/08)

עו"ד רון רוגין ערער על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה והעלה בפניו את הטענות הבאות:

1. פניית חברי חולתה להשבת סכומי הכסף שנוכו אינה בגדר "תביעה" כאמור בתקנה 1(ב) לתקנות המועדים , ולכן לא חלה עליה תקופת ההתיישנות המקוצרת של ששה חודשים.

2. עילת ההשבה הינה עילה מכוח דיני עשיית עושר ולא במשפט שטרם התיישנה.

3. המוסד לביטוח לאומי מחזיק בכספים שניכה שלא כדין מחברי חולתה, בתור נאמן. משכך, מרוץ ההתיישנות (7 שנים) מתחיל עם כפירת המוסד לביטוח לאומי בחובת ההשבה הקמה מכוח פסק דין גולדווסר .

4. עילת התובענה נוצרת "הלכה למעשה" רק במועד שינוי ההלכה המשפטית ולכן רק ממועד זה יש למנות את המועד של תקופת ההתיישנות.

5. הפסיקה בפרשת גולדווסר מהווה הכרה בקיום זכות השבה של חברי הקיבוץ. בהיקש מסעיף 9 לחוק ההתיישנות העוסק בהודאה בזכות, מחדש פסק הדין את מרוץ ההתיישנות.

6. המגמה המובהקת של ההלכה הפסוקה לגבי ההתיישנות, היא גישה מסתייגת ומצמצמת, במיוחד לאור הפגיעה בזכות החוקתית של הגישה לערכאות ובזכויות מהותיות.

בתאריך 5 בנובמבר 2009 קיבל בית הדין הארצי לעבודה את הערעור וקבע כי לא היה מקום להעלאת טענת ההתיישנות, בנסיבות העניין, ע"י המוסד לביטוח לאומי.

קבלת הערעור נעשתה על דרך הנחיה למוסד לביטוח לאומי למסור הצהרה, שקיבלה תוקף של פסק דין , על פיו המוסד לביטוח לאומי מוותר על טענת ההתיישנות. לפיכך, הדיון בערעור על ניכוי ההכנסות מדמי האבטלה של חברי הקיבוץ הוחזר לבית הדין האזורי לעבודה.

לפרטים נוספים ולהבהרות ניתן לפנות לגב' שרונה שחר במשרדנו בעפולה בטלפון 04-6484785.