גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 075-2009

מענקים לשיקום תשתיות ביישובים חקלאיים ותיקים

ביום 12 ביולי 2009, קיבלה ממשלת ישראל את החלטה 521:"להשקיע בשיקום תשתיות פיזיות החיוניות לתפקודם של ישובים חקלאיים ותיקים, לשפר נגישות ובטיחות ולהבטיח פיתוח ציבורי ראוי בישובים הכפריים".

ביום 12 ביולי 2009, קיבלה ממשלת ישראל את החלטה 521:

"להשקיע בשיקום תשתיות פיזיות החיוניות לתפקודם של ישובים חקלאיים ותיקים, לשפר נגישות ובטיחות ולהבטיח פיתוח ציבורי ראוי בישובים הכפריים".

על פי ההחלטה, שמטרתה לשדרג תשתיות ביישובים חקלאיים וותיקים על מנת שיוכלו לענות על צרכי היישובים המתרחבים וגדלים ואשר תיושם במסגרת תכנית רב שנתית, תשתתף הממשלה בביצוע עבודות השיקום ביישוב בין 60% ל- 80% מגובה ההשקעה אך לא יותר מ- 2 מליון ₪ ליישוב, כאשר היישוב יידרש להעמיד מראש לשם ביצוע העבודה 40% - 20% מהעלות.

מנגד, כל יישוב זכאי - יחויב בתהליך עידוד צמיחה דמוגרפי – היינו אכלוס הנחלות על פי התקן המאושר, כחלק מהליך שיקום התשתיות ביישוב הוותיק.

באילו תשתיות תטפל התוכנית:

א. כבישים, מדרכות, חניות מרכזיות: ריבוד ושיפוץ, אלמנטים בטיחותיים (כמו תאורה, תמרור, אבני שפה וכדו'), לרבות טיפול במערכות תת קרקעיות בתחום העבודה (מים, ביוב, חשמל, תקשורת).

ב. חשמל ותאורה: שיקום רשת מקומית עילית/תת קרקעית ותאורת רחוב.

ג. תקשורת: שיקום תשתית קו טלפון, שדרוג תשתית פס רחב.

ד. שצ"פים : פינות משחקים, מעברים ציבוריים, מגרשי פעילות.

יישוב הזכאי להשתתפות בתשתיות

על היישוב לענות על שני הקריטריונים הבאים במצטבר:

א. יישוב שעונה להגדרת 'יישוב חקלאי ותיק': אגודה שיתופית חקלאית שהיא קיבוץ, מושב עובדים, כפר שיתופי, מושב שיתופי אשר מושכרים או מוחכרים לה מקרקעין כמשבצת בתנאי נחלה וכן יישוב הנמנה על קבוצת "היישובים הכפריים האחרים" (על פי הגדרת הלמ"ס), אשר נוסדו לפני 1964 (במסגרת ההחלטה מצוינת רשימה של כל 'היישובים הכפריים האחרים' שנוסדו לפני 1964).

ב. בעשור האחרון לא הושקעו ביישוב תקציבים ממשלתיים לצורך שיקום או שדרוג תשתיות פיזיות, על פי תכנית סיוע ממשלתית- תנאי זה מוגדר כתנאי סף.

שלב א – שלב ההתנעה

יישובים, העונים לשני הקריטריונים כאמור, והמעוניינים בשיקום תשתיות היישוב - יגישו בקשה לקבלת תמיכה לביצוע העבודות לצוות הממונה, שימונה ע"י שר החקלאות ופיתוח הכפר. ה'צוות הממונה' ישפוט את היישובים, שהגישו בקשה, ויבחר בהתאם למדרג שקבע - את היישובים שיזכו להשתתפות בתשתיות.

הצוות הממונה יקבע מדדים לדירוג היישובים בשים לב למבחנים שנקבעו בהחלטה: רמת התשתית הפיזית ביישוב, מצבה וגילה וכן מתן העדפה ליישובים בעלי דירוג סוציו אקונומי נמוך.

שלב ב - יישום באמצעות תכנית רב שנתית

הממשלה תמנה צוות מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר. צוות המנכ"לים יניח על שולחן הממשלה עד ליום 31.3.2010 תכנית רב שנתית לשיקום התשתיות ביישוב הוותיק – שתוכן בהתבסס על עבודת המטה שיבצע ה'צוות הממונה' ועל בסיס התוצאות ומסקנות שלב ההתנעה.

בתוך חודשיים, מיום הנחת התכנית הרב שנתית ע"י צוות המנכ"לים על שולחן הממשלה, יקבעו ראש הממשלה, שר החקלאות ושר האוצר – את התקציב לתוכנית הרב שנתית.

כיצד יישוב מגיש 'מועמדות'?

משרד החקלאות פרסם 'קול קורא' באתר האינטרנט שלו, בו הוא מזמין יישובים העונים על הקריטריונים והמעוניינים להיכלל בתוכנית שיקום התשתיות, לפנות ולהגיש מועמדותם על גבי טופס הגשת מועמדות.

ב'קריאה' זו מובהר כי בשלב ההתנעה ייקבעו קריטריונים נוספים ענייניים, לשם איתור יישובים בהם קיים בסיס להצלחה וזמינות לביצוע, כמו:

א. קיומה של תכנית מאושרת ליישוב.

ב. קיומו של תכנון מפורט לביצוע.

ג. קיומן של תוצאות מכרז והצגת קבלן זוכה וחוזה חתום.

ד. זמינות ושלביות ביצוע.

ה. קיום תהליך מובנה ומעמיק של צמיחה דמוגרפית.

ו. העדפת פיתוח שיתרום לכמה שיותר בתי אב ולאלמנטים ציבוריים.


יש להפנות טופס מועמדות לידי רותי פרום אריכא, סגנית בכירה למנהל רשות התכנון ומנהלת האגף לתכנון כפרי אזורי, דרך המכבים ראשון לציון, ת.ד. 30 בית דגן 50250, דוא"ל This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. לא יאוחר מהתאריך 30.8.09.

הנוסח המלא והמפורט של 'קול קורא' וטפסי הגשת מועמדות נמצאים באתר משרד החקלאות ופיתוח הכפר: www.moag.gov.il