גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 061-2009

הטבות מס להשקעות ושימוש באנרגיה חלופית

ביום 8 ביוני 2009 הציגו שר האוצר והשר להגנת הסביבה את מדיניות הממשלה למיסוי ירוק.

ביום 8 ביוני 2009 הציגו שר האוצר והשר להגנת הסביבה את מדיניות הממשלה למיסוי ירוק.

עיקר המדיניות שהוצגה הוא יצירת תמריצים כלכליים להפחתת הזיהום הסביבתי, היינו שימוש בתמריצי מס למען הגנת הסביבה הכוללת הפחתת פליטות המזהמים מכלי רכב ומפעלי תעשיה מחד, תוך עידוד צריכה ושימוש באנרגיה חלופית מאידך.

בין יתר התמריצים המוזכרים ברפורמת "המיסוי הירוק" מוזכרות גם תקנות הפחת ובהן התייחסות לפחת מואץ למתקני שימוש באנרגיית השמש:

"על מנת לגדיל את היצע ייצור החשמל ולגוון את מקורותיו (ייצור באמצעות השמש), מוצע לקבוע פחת מואץ בהוראת שעה לשנים 2009 – 2012. הפחת יינתן בעת רכישה והפעלה של מתקנים לחמום מים העושים שימוש באנרגיית השמש, כאמצעי לעידוד חסכון אנרגטי."

מדובר על פחת בשיעור שנתי של 25%, כאשר הטבה זו תוענק במידה והמתקן לייצור חשמל הופעל בתקופה שמיום תחילת התקנות ועד לתום שנת המס 2012.

תמריץ נוסף שניתן בקשר עם משק החשמל הוא 'הקלות במס להתקנת מתקנים ביתיים לייצור חשמל', שזו לשונו:

"משקי בית שיתקינו על גגות או בחצרות בתיהם מתקנים לייצור חשמל מאנרגיית השמש בטכנולוגיה פוטו – וולטאית, יזרימו את החשמל שייווצר לחברת החשמל תמורת תשלום. על מנת לתת תמריץ כלכלי להתקנת מתקנים אלה, נקבע כי ההכנסות ממכירת החשמל כאמור, עד סכום כולל של 18,000 ש"ח לשנה (ובלבד שהמתקן לא יעלה בהספקו על 4 קילוואט), יהיו פטורות ממס. במידה וההכנסות יהיו גבוהות מהתקרה, יופחת הפטור בהדרגה ב- 1 ש"ח לשל שקל של חריגה, עד לביטולו המלא בסכום של 36,000 ש"ח לשנה."

מלבד פחת מואץ למתקנים 'סולריים' וההקלות במס להתקנת מתקנים 'סולריים' ביתיים, מתייחסת רפורמת המיסוי הירוק גם לנושאים הבאים:

- מס קניה על רכב, אשר ייקבע בהתאם ל'דירוג ירוק' של כלי הרכב.

- שווי שימוש ליניארי – החל מינואר 2010 תיושם שיטה לפיה יחושב שווי השימוש ברכב כאחוז ממחיר הרכב לצרכן הסופי. ככל שהרכב יהיה פחות מזהם, מס הקניה שיושת עליו יהיה נמוך יותר מה שיגרור למחיר לצרכן נמוך יותר ומכאן גם שווי השימוש שיגזר ממנו.

- יוטל מס קניה על מוניות ורכב סיור בשיעור של 10% בשילוב הפעלת מנגנון ה'דירוג הירוק' (היינו הפחתות לפי דרגת זיהום).

- פחת מואץ למוניות בשיעור של 20%25% במקום 20% ונעלאת שיעור הפחת לכלי רכב כבדים (משאיות ואוטובוסים) משולבי מנוע (היברידיים).

- הקלות במס לסוגי דלקים "נקיים" יותר.

כאמור, רפורמה זו עדיין לא עברה חקיקה, עם חקיקתה נעדכן בהתאם.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לעו"ד שרון בכר במשרדנו בת"א.