גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 044-2009

סוגיות ניכוי מס במקור בחקלאות

להלן הנחיות ודגשים להוראות לניכוי המס במקור במגזר החקלאי:

להלן הנחיות ודגשים להוראות לניכוי המס במקור במגזר החקלאי:

חובת ניכוי מס במקור מתשלומים בעד שירותים או נכסים

צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד שירותים או נכסים כהכנסה), התשל"ז – 1977, מחיל את חובת הניכוי מס במקור מתשלומים בעד שירותים או נכסים על:

1. הגופים והמוסדות הסטטוטוריים המפורטים בצו, ללא כל קשר לגובה מחזורם.

2. כל מי שחייב, בשנת המס, בניהול מערכת חשבונות לפי שיטת החשבונאות הכפולה. (להלן "מערכת חשבונות כפולה").

3. כל אדם (לרבות יחיד, שותפות של יחידים, חברה, תשלובת חברות, מוסד ציבורי) שמחזור עסקיו או תקבוליו, עלה על הסכום הנקוב בתוספת לצו (במקרים מסוימים, המצוינים בצו, הכנסות או תקבולים חריגים לא ילקחו בחשבון ההכנסות).

מחזור כולל את סכום המכירות וסכום התמורה בעד שירותים, כולל מיסים עקיפים (ובכללם מע"מ) לרבות תקבולים שהתקבלו בשביל אדם אחר (בהסתייגויות מסוימות).

בעקבות פנייתנו בעבר למחלקת הניכויים בנציבות מס הכנסה, הובהר כי במקרים בהם קיים שיווק ישיר של חברים באגודה השיתופית, וההכנסות נרשמות בחשבונות החברים, היינו – האגודה משמשת רק "צינור" רישומי בלבד והסכומים אינם מתקבלים על ידה, אף לא בשביל אדם אחר, לא תיכלל הכנסת החברים האמורה במחזור האגודה לצורך מבחן הניכוי במקור.

סייג לחיוב ניכוי המס במקור

על פי הצו, מי שבכל אחת משלוש שנות המס, שקדמו לשנת המס, שלפני שנת המס שבה משתלם התשלום (כך בחוק), לא היה חייב בניהול מערכת חשבונות כפולה ומחזור עסקיו לא עלה על הסכום הנקוב בתוספת, לא יחויב בניכוי מס במקור. סייג זה מתייחס גם למוסד ציבורי ובלבד שלא העסיק בכל אחת משנות המס כאמור למעלה מעשרה מועסקים.

מכל האמור, המשתמע הוא:

מי שחייב בניהול מערכת חשבונות כפולה, בשנת 2009, אולם לא היה חייב בכך בשלוש שנות המס 2005 – 2007 כולל, ומחזור עסקיו לא עלה על הסכומים הנקובים בתוספת, בהתאמה, לא יהיה חייב בניכוי מס במקור בשנת 2009.

להוציא חברת בת ומוסד ציבורי, מי שמחזור עסקיו באחת משנות המס 2005 – 2007 כולל, עלה על הסכומים הנקובים בתוספת א' (בהתאמה) - חייב בניכוי מס במקור (בשנת 2009) בין אם היה מחויב, בשנים אלו, בניהול מערכת חשבונות כפולה ובין אם לאו.

חברת בת שמחזור עסקיה באחת משנות המס 2005 – 2007 כולל, עלה על הסכומים הנקובים בתוספת ב' (בהתאמה) - חייבת בניכוי מס במקור (בשנת 2009) בין אם היתה מחויבת, בשנים אלו, בניהול מערכת חשבונות כפולה ובין אם לאו.

מוסד ציבורי שהעסיק למעלה מ- 10 מועסקים בשנות המס 2005 – 2007 כולל, או שתקבוליו באחת משנים אלו, עלה על הסכומים הנקובים בתוספת ג' (בהתאמה) - חייב בניכוי מס במקור, בשנת 2009, בין אם היה מחויב, בשנים אלו, בניהול מערכת חשבונות כפולה ובין אם לאו.

ואלה הסכומים המפורטים בתוספות:

תוספת א' תוספת ב' תוספת ג'

2005 4,400,000 880,000 2,700,000

2006 4,500,000 890,000 2,800,000

2007 4,700,000 930,000 2,900,000

שיעור הניכוי

מתשלומים בעד שירותים או נכסים, למעט תשלום שאינו עולה על 4,440 ₪ בשנת 2009 (4,200 ₪ בשנת 2008) ינכה המשלם מס במקור בשיעור של 20%. אולם, אם אין בידו של המקבל אישור מפקיד השומה כי ניהל פנקסים קבילים ינוכה מס בשיעור של 30%.

סוכם עם נציבות מס הכנסה כי הצו כאמור, הדן בניכוי מתשלומים בעד שירותים ונכסים אינו חל על משלמי תשלומים שהינם בגדר "הכנסה מחקלאות", (השתכרות או רווח מחקלאות).

חובת ניכוי מס במקור מתשלומים בעד עבודה חקלאית או תוצרת חקלאית

צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד עבודה חקלאית או תוצרת חקלאית כהכנסה), התשל"ט – 1979, מחיל את חובת הניכוי מס במקור מתשלומים בעד עבודה חקלאית או תוצרת חקלאית המשתלמים על ידי:

1. חקלאי המשלם לראש קבוצה – בעד עבודה חקלאית.

כל תשלום אחר עבור עבודה חקלאית אינו חייב בניכוי מס במקור, הן לפי צו זה והן לפי הצו בדבר תשלומים עבור נכסים ושירותים לעיל, במידה והוא מהווה "הכנסה מחקלאות" בידי מקבלו.

שכר עבודה ששולם ל"עובד" חייב בניכוי מס במקור ללא קשר לאמור בצו זה !

2. כל המשלם למגדל (גם אם באמצעות אגודה חקלאית) בשל פרי הדר, כותנה, אגוזי אדמה, סלק סוכר, זיתים וטבק.

נדגיש כי על שאר סוגי התוצרת החקלאית לשוק המקומי לא חל הצו ואין לנכות מהתשלומים עבורם מס במקור.

3. יצואן המשלם בעד תוצרת חקלאית שנועדה לייצוא.

4. בעל יקב – המשלם בעד ענבי יין.

"חקלאי" – חבר בני אדם שהכנסתו או חלק ממנה מחקלאות או עיסוקו או חלק מעיסוקו עבודה חקלאית, יחיד שעיקר הכנסתו מחקלאות או עיקר עיסוקו עבודה חקלאית, כל המשלם תשלום בעד עבודה חקלאית או תוצרת חקלאית.

"ראש קבוצה" – יחיד המקבל תשלומים בסכום כולל בעד עבודה חקלאית שבוצעה ע"י מספר אנשים.

"עבודה חקלאית" – הינה עבודה מכל סוג בחקלאות או מתן שירות מכל סוג למשק חקלאי לרבות שירותי עיבוד התוצרת החקלאית, הובלתה, שיווקה או ניהול המשק – עד הוצאת התוצרת החקלאית מהמשק.

"תוצרת חקלאית" – הינה כל תוצרת המיועדת לייצוא וכן פרי הדר, כותנה, אגוזי אדמה, סלק סוכר, זיתים, טבק וענבי יין, אף אם אינם מיועדים לייצוא.

שיעור הניכוי

בהתאם לתקנות מס הכנסה (ניכוי מתשלומים בעד עבודה חקלאית או תוצרת חקלאית), התשל"ט – 1979, חקלאי המשלם בעד עבודה חקלאית ינכה מס בשיעור של 20% ומי שמשלם בעד תוצרת חקלאית ינכה מתשלומיו מס בשיעור של 5%. אולם אם אין בידו של המקבל אישור מפקיד השומה כי ניהל פנקסים קבילים ינוכה מס בשיעור של 30% ו- 15% בהתאמה.

מתשלומים המשולמים ע"י משווק לחבר אגודה, ינוכה מס במקור עפ"י האישור בתוקף שיש בידי החבר. הסדר זה חל אף אם המשווק מעביר את התמורה לחבר דרך ארגוני הקניות ו/או האגודות. אלו לא יחשבו כ"מקבלים" לעניין התקנות ולפיכך לא יבוצע כלל ניכוי במקור במעבר התמורה מהם לחבר.

כאשר משולם תשלום כולל ינוכה המס במקור על פי התפלגות התמורה בין החברים אליהם מיועד התשלום.

אם לא ידוע למשווק יחס ההתפלגות, עליו לבצע הניכוי לפי תקנות מס הכנסה (ניכוי מתשלומים בעד עבודה חקלאית או תוצרת חקלאית), התשל"ט – 1979.

פעולות עסקיות בין החברים באותו מושב, המקבלות ביטוי ע"י חיוב וזיכוי חשבונות החברים באגודה, אינן נחשבות כתשלום לענין התקנות לניכוי המס במקור ולפיכך אין צורך בניכוי מס במקור מפעולות אלו. להבדיל מפעולות אלו, בפעולות שמבצע חבר לאגודה או לחבר אחר מטעם האגודה – יש צורך בניכוי מס במקור.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לרו"ח אמיל וינטרוב או לעו"ד שרון בכר במשרדנו בת"א.