גרסת הדפסה
מושבים מספר: 019-2001

הכנסות הורים ממשק חקלאי שהועבר לבן ממשיך

העברת משק לבן ממשיך מתבצעת פעמים רבות במטרה להבטיח "משענת" כלכלית להורים על ידי הבן הממשיך ו/או למנוע ויכוחי ירושה

העברת משק לבן ממשיך מתבצעת פעמים רבות במטרה להבטיח "משענת" כלכלית להורים על ידי הבן הממשיך ו/או למנוע ויכוחי ירושה.

במקרים רבים ההורים משאירים בידיהם חלק מהזכויות לרווחי הנחלה בדרכים שונות כגון שותפות עם הבן בהכנסות, עבודה משותפת וחלוקת הרווחים או קבלת סכום קבוע בגין ההעברה למשך כל ימי חייהם.

בפסקי הדין אבינועם זהבי (ע"א 320/70) ולביא דוד (עמ"ה 27/71) נקבע מפורשות כי בעת העברת נכס אשר ההכנסה נשארת לפי הסכם ההעברה בידי המעביר הרי שההכנסה חייבת במס בידיו של המעביר.

בפסק הדין זהבי קבע כבוד השופט לנדוי כי:

"מה שמכריע לדעת בית המשפט, היא העובדה כי מכוח הסכם שנחתם בין נותן המתנה לנישום, מקבל המתנה, נמסר במתנה נכס בלי לזכות את מקבלו בהכנסה הצומחת ממנו. דבר זה מביא לכך כי לעולם לא הייתה ההכנסה שייכת למקבל המתנה ולכן אין לומר כי עשה בה שימוש כלשהו".

נציבות מס הכנסה אימצה את ההלכה שנקבעה בשני פסקי הדין אבינועם זהבי ולביא דוד.

במקרה בו האב השאיר לעצמו את זכות העיבוד המשותף של הנחלה והוא נושא ברווחים וההפסדים הרי שההכנסה בידו תהא הכנסה מעסק ואילו הבן יחויב במס רק על חלקו בהכנסה.

במקרה בו האב אינו מעבד את הנחלה אלא מקבל סכום חודשי קבוע או חלק בהכנסה הנגזר מרווחי הנחלה נשאלת השאלה מהי מהות ההכנסה.

בתשובה לפנייתנו שהתבססה על שני פסקי הדין שלעיל קובע מר אוסקר אבו רזאק – סגן נציב מס הכנסה כי ניתן לראות בהכנסה בידי ההורים כהכנסה שחייבת במס לפי סעיף 2(6) או 2(7) לפקודת מס הכנסה.

סעיף 2(6) לפקודה קובע כי:

"דמי שכירות, תמלוגים, דמי מפתח, פרמיות ורווחים אחרים שמקורם באחוזת בית או בקרקע או בבניין תעשייתי;"

סעיף 2(7) לפקודה קובע כי:

"השתכרות או ריווח שמקורם בכל נכס שאינו אחוזת בית ולא קרקע ולא בניין תעשייתי;"

הכנסה זו תחשב בידי ההורים "כהכנסה מיגיעה אישית"

להגדרת הכנסה מיגיעת אישית משמעות לעניין נקודות זיכוי , פטורים וזיכויים שונים , לעניין מדרת מס הראשונה בשיעור של 10% במקום 30% ולעניין חלוקה ההכנסה בין בני הזוג. הכנסה שלא מיגיעה אישית מצטרפת להכנסת בן הזוג שלו שיעורי המס הגבוהים (ס' 66 (א) (2).

במשק חקלאי להכנסה מיגיעה אישית משמעות לעניין החלוקה על פי סעיף 67 (א) בין שני בני הזוג והאפשרות לדרוש חישוב נפרד עפ"י סעיף 67(ב) לבן הזוג העובד בעיקר במשק (75%) לעומת בן הזוג השני (25%) . ראו חוזרינו 1/93 , 12/93 יישום הוראות סעיף 67(ב) בשומות החקלאים.

"הכנסה מיגיעת אישית" בפקודת מס כוללת גם סכום המתקבל בידי אדם מדמי שכירות מהשכרת נכס , שבמשך 10 שנים לפחות לפני תחילת השכרתו שימש בידי אדם להפקת הכנסה מיגיעה אישית , מעסק או משלח יד : לעניין זה. "אדם" – לרבות מי שהיה בן זוגו ערב פטירתו".

לעומת ההורים הבן הממשיך מצידו יוכל לנכות מהכנסתו החייבת את התשלום להורים כהוצאה ביצור הכנסתו.

בעניין העברת משק לבן ממשיך ראו חוזרנו 16/95.