גרסת הדפסה
מושבים מספר: 011-2001

איחוד עוסקים בין המושב לחבריו לצורכי מע"מ

חוק מס ערך מוסף מאפשר בתנאים מסוימים באישורו של המנהל למספר עוסקים נפרדים להירשם ולדווח לשלטונות מע"מ ביחד כאילו שהיו עוסק אחד דהיינו, "איחוד עוסקים".

1. עקרונות ליישום איחוד עוסקים

חוק מס ערך מוסף מאפשר בתנאים מסוימים באישורו של המנהל למספר עוסקים נפרדים להירשם ולדווח לשלטונות מע"מ ביחד כאילו שהיו עוסק אחד דהיינו, "איחוד עוסקים".

סעיף 56 בחוק מע"מ דן בסוגיה זו וקובע:

"עוסקים שהם אזרחים ישראלים כהגדרתם בסעיף 1 א' (ב), שמקום עסקם הקבוע והמתמשך הוא בישראל, שביקשו להירשם כאחד, רשאי המנהל לרשום אותם כך, ומשנרשמו יראו אותם לעניין חוק זה כשותפים; שר האוצר רשאי לקבוע תנאים לרישום עוסקים כאחד"

דהיינו, התוצאה של רישום כעוסק אחד הינה שיש לראות את השותפים כאישיות משפטית אחת לכל דבר ועניין ובדומה לדין החל לגבי שותפות רשומה יש להתעלם מהעסקאות שנעשו בינם לבין עצמם, אם הם נעשו במסגרת העסקים שלשמם נרשמו כעוסק אחד.

על פי נוהלי מע"מ אגודה שיתופית חקלאית , שהיא מושב הנרשמת ביחד עם חבריה במסגרת "איחוד עוסקים", חייבת לכלול בדו"ח את כל מחזור העסקאות של האגודה והפעילות העסקית של חבריה ואילו על כל חברי המושב מוטלת האחריות לדווח על עסקותיהם הנפרדות שאינן מדווחות על ידי האגודה.

יחד עם זאת אין מניעה מבחינת החוק שעוסק מסוים ירשם ברישום מאוחד יחד עם עוסקים אחרים לגבי חלק מעסקיו וברישום נפרד לגבי חלק אחר של עסקיו.

למצב של "איחוד עוסקים" בין המושב לחבריו יתרונות וחסרונות המובאים להלן על מנת לבחון את מלוא ההיבטים הנוגעים לסוגיה.

משמעותו העיקרית של קיום " איחוד עוסקים" היא העדר צורך בהוצאת חשבונית מס בעסקאות שבין המושב לחבריו ובין החברים.

היתרונות הגלומים בקיום "איחוד עוסקים" הם:

  1. חסכון בעומס המנהלי הנדרש בהוצאות חשבוניות מס בדרך של פישוט והוזלת עלות ההתחשבנות בין החבר לאגודה ובין החברים לחברים, במיוחד בעסקאות גדולות כגון מכירת משקים.
  1. העדר צורך בבחינת מהות חיוב החברים האם במסגרת הפעילות העסקית או המוניציפלית של הישוב.
  1. קיום מעין מסלקת מע"מ פנימית בו מקזזים המושב והחברים את התשלומים מול ההחזרים ממע"מ מיידית ובכך קיימת החזרה מיידית של החזרי המע"מ עד גובה תשלומי המע"מ.
  1. הקלה פוטנציאלית בחבות המע"מ ובעומס המינהלי העשויות להיווצר בהעברת זכויות במקרקעין מהחברים לאגודה ולהיפך, אגב ביצוע שינויי יעוד עפ"י החלטות מועצתמקרקעי ישראל השונות.

החסרון הגלום בקיום איחוד עוסקים הוא חשיפת איחוד העוסקים לעיקולים בגין חוב של אחד החברים הרשום באיחוד (המושב או החברים).

בדרך כלל לחבר אין חלק בהחזר המע"מ על כן נהוג להחזיר הסכום שעוקל/קוזז לאגודה.

לדעתנו, היתרונות הגלומים בקיום איחוד עוסקים עולים על החסרונות, ולפיכך המלצתנו היא להירשם ולדווח כ"איחוד עוסקים" לצורך מס ערך מוסף.

2. הודעה לשלטונות מע"מ על הפסקת פעילות עסקית של חברים באיחוד עוסקים

    א.בסעיף 137 לחוק מע"מ נאמר כי "חייב במע"מ יודיע למנהל, בדרך ובמועד שנקבעו, על כל שינוי שחל בבעלות על העסק או המוסד, בעסקיו, בפעילותו ובכל פרט אחר שקבע השר".

    בתקנה 8 (א) לתקנות מס ערך מוסף (רישום) המתייחסת לשינויים בעסק נקבע: "הופסקו כליל העסקים או הפעילות של החייב במס או הופסקו לתקופה העולה על תקופת דו"ח אחת, או חלו אירועים המצריכים שינוי ברישום או ביטולו, כגון שינוי מען העסק, או מען המשרד הרשום של עסק שהוא תאגיד, חילופי שותפים בשותפות, שינוי בנציג השותפות, שינוי במעמדו החוקי של החייב במס, שינוי בענף הכלכלי שאליו משתייך העסק, יודיע על כך החייב במס בכתב למנהל תוך חמישה-עשר יום מהיום שבו חל האירוע".

    ב. לאור האמור על המושב כמייצג של החברים באיחוד העוסקים חלה חובה של הודעה לשלטונות מע"מ על כל שינוי שנעשה בעסק המושב ובעסקם של החברים הרשומים באיחוד עוסקים עם המושב. אי מילוי חובה זו הנה עבירה לפי סעיף 118 לחוק מע"מ ודינה מאסר שלושה חודשים או קנס של 9,600 ש"ח.

    לפי סעיף 118 לחוק מע"מ במידה ונעברה עבירה בידי חבר בני אדם יהא אשם גם מי שבעת ביצוע העבירה היה בו מנהל פעיל, מזכיר, נאמן, בא כוח, שותף פעיל, חשב, מנהל חשבונות או כל פקיד אחראי אחר, זולת אם הוכיח שהעבירה נעברה שלא בידיעתו או שנקט בכל האמצעים הנאותים כדי להבטיח קיום הוראות החוק.

3. ניכוי מס תשומות ודיווח על עסקאות לחברים שאין להם פעילות עסקית

    א. ניכוי מס תשומות

    ככלל המושב לא ינכה מס תשומות על חשבוניות מס שבהם חויבו חברים שאינם באיחוד עוסקים עם המושב ו/או שאין להם פעילות עסקית.

    לדוגמא: חיובי מע"מ של מנהל מקרקעי ישראל על דמי חכירה בגין שטח המגורים.

    ב. דיווח על עסקאות

    המושב יחייב במס עסקאות מכירות ומתן שירותים לחברים שאינם באיחוד עוסקים ו/או שאין להם פעילות עסקית. לדוגמא: מכירת מים.

4. חברים שהפסיקו פעילות עסקית אך שותפים בפעילות העסקית בחלקות ב'

מומלץ שלא להוציא חברים אלה מאיחוד העוסקים. על המושב להתייחס אליהם לעניין היבטי מס ערך מוסף כמפורט בסעיף 2 למכתבנו זה.