גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 052-2011

הטבות הרפורמה בחוק לעידוד השקעות הון

בתיקון מס' 68 לחוק עידוד השקעות הון התשי"ט – 1959 רפורמה מקיפה הכוללת בין השאר הטבות מס משמעותיות.

בתיקון מס' 68 לחוק עידוד השקעות הון התשי"ט – 1959 רפורמה מקיפה הכוללת בין השאר הטבות מס משמעותיות.

הטבות המס החדשות

כל מסלולי הטבות המס (ובכללם מסלול הפטור ממס) בוטלו ובמקומם נקבעו שיעורי מס המתמרצים השקעות במיוחד באזור עדיפות א'.

בשונה מהחוק טרם תיקונו, שם דובר על שיעורי מס מוטבים או פטור על הגידול במחזור הנובע מתכנית מאושרת או מוטבת, במסגרת התיקון שיעור המס המופחת אינו תלוי תכנית ואינו תלוי בהשקעת חוץ מזכה והוא יחול על כלל הכנסות המפעל ללא הבחנה בין סוגי התעשייה וזאת על מנת לשמור על עיקרון הפשטות לפיו כלל מפעלי התעשייה בני התחרות שהם בבעלות חברות מוטבות יהיו זכאים ליהנות משיעור המס המופחת בהתאם למיקומם הגיאוגרפי.

מפעל תעשייתי העומד בתנאי ס' 18א לחוק המוגדר כ"מפעל מועדף" המייצא לפחות 25% מהכנסתו יהיה זכאי, לגבי הכנסתו שהופקה משנת המס 2011 ואילך, לשיעור מס חברות מופחת.

המס המופחת יחול על כל המחזור התעשייתי בחברה ללא תלות בביצוע השקעה מינימאלית וללא קשר לשיעור השקעות החוץ.

להלן טבלת השוואה בין שיעורי המס החדשים ע"פ תיקון 68 לבין שיעורי מס חברות ע"פ סעיף 126 לפקודת מס הכנסה:

שנת מס

אזור עדיפות א'

אזור עדיפות אחר

מס ע"פ ס' 126

2011

10%

15%

24%

2012

10%

15%

23%

2013

7%

12.5%

22%

2014

7%

12.5%

21%

2015

6%

12%

20%

2016+

6%

12%

18%












מסלול המענקים וההלוואות

במטרה להגביר את הגמישות לפתח וליישם מסלולי סיוע מגוונים בהתאם לצרכים המשתנים של התעשייה הוחלט כי במקביל להמשך מתן מענקים לצורך הקמה או הרחבה של מפעלים מאושרים, כפי שהיה עד כה, תוכל מעתה מנהלת מרכז השקעות לאשר גם מענקים במסגרת מסלולי הטבות חדשים שלא מחייבים השקעה בתשתית או בציוד פיסי – למשל השקעה בהכשרת עובדים או בהגדלת התפוקה שלהם, תמריצים לגיוס עובדים, תמיכה בעסקים קטנים ובינוניים, מתן כלים לביסוס פיתוח טכנולוגי בר קיימא, שדרוג טכנולוגי ועוד.

ככלל, גובה המענקים במסלולים החדשים יהיה עד לגובה המענקים הקבועים בתוספת לחוק, אך ניתן יהיה מטעמים מיוחדים להגדילם ב-10% נוספים.

כמו כן, למינהלה תהיה מעתה אפשרות לתת סיוע לא רק באמצעות מענקים אלא גם באמצעות העמדת הלוואות. יודגש כי מענקים או הלוואות יינתנו רק למפעלים הנמצאים באזור פיתוח א'.

דיבידנד

חלוקת דיבידנד מתוך הכנסה מועדפת לחברה ישראלית, תהיה פטורה מתשלום מס בהתאם לחלוקת דיבידנד מרווחים שאינם מחולקים מתוך הכנסה מועדפת.

בחלוקת דיבידנד ליחיד או לחברה שאינה מוגדרת כחברה ישראלית, הדיבידנד יהיה חייב בניכוי מס במקור בשיעור המס על הדיבידנדים 15% וזאת כמובן בכפוף לאמנות המס עליהם חתומה מדינת ישראל.

שלילת הטבות המס החדשות מקיבוץ, יחיד ואגודה שיתופית הבוחרת בסעיף 62 לפקודה

הטבות המס החדשות לא יחולו על קיבוץ, מושב שיתופי, יחיד ואגודה שיתופית חקלאית המבקשת להחיל על הכנסותיה את סעיף 62 לפקודת מס הכנסה.

הוראות אלו יוצרות אפליה ועיוות בלתי נסבל ביחס לתאגידים וליחידים העומדים בקריטריונים שנקבעו.

למצער ניתן היה להחיל על גופים אלו את שיעור המס הכולל על רווחים מחולקים ממפעל מאושר על פי הדין החדש.

יצוין כי בעבר הוחל במקרים אלו שיעור מס מופחת על רווחים בגובה השקעה בנכסים בני פחת נטו. דוגמא נוספת לשיעורי מס מופחתים בגופים אלו קיימת בחוק לעידוד השקעות הון בחקלאות, בו נקבעו שיעורי מס מופחתים הנגזרים מההנחה לפיה 50% מהרווחים נשארים בעסק.

תחולה

ההסדר החדש יחול לגבי הכנסתו של מפעל תעשייתי שהופקה בשנת המס 2011 ואילך. עם זאת, מי שביצע השקעה מזערית מזכה עד ליום 31 בדצמבר 2010, יהיה רשאי לבחור אם להחיל את הוראות לגביו או להמשיך במסלול ההטבות לפי החקיקה הקודמת.

חברה שבוחרת להנות מההטבות במסגרת תיקון 68 לחוק יכולה לעשות כן, וכתוצאה מכך תוותר על יתרת ההטבות מכוח החוק ערב תיקונו.

כמו כן, נקבעה תקופת צינון לחברות אשר בחרו טרם תחולת תיקון זה במסלול מענקים, באופן כזה שחברה אשר אושר לה תוכנית לפני ה- 1/4/05 תחול עליה תקופת צינון של 3 שנים, וחברה אשר תוכניתה אושרה לאחד מועד קובע זה, תחול עליה תקופת צינון של 5 שנים.