גרסת הדפסה
מושבים מספר: 003-2024

האגף לשימושים חקלאיים ברשות מקרקעי ישראל

להלן דו"ח האגף לשימושים חקלאות המובא בדו"ח השנתי של רמ"י לשנת 2022:

"האגף לשימושים חקלאיים אחראי על מדיניות ניהול הקרקע בהתייחס להתיישבות החקלאית (קיבוצים ומושבים) וליישובים קהילתיים מן ההיבט של מגורים, חקלאות ותעסוקה וכן על מדיניות ניהול שטחי העיבוד, המרעה, שטחי הייעור ושמורות הטבע.

פעילות האגף נועדה לפתח את ההתיישבות ואת ייצורהמזון ולשמור על עתודות קרקע לצורכי פיתוח כלכלי ומגורים ועל קיומם של שטחים פתוחים. בשנת 2022 טיפל האגף בנושאים אלה בהיבט הלאומי, החברתי והפרטי. להלן הנושאים המרכזיים שבהם טיפל האגף במהלך שנת 2022.

שימוש אגרו-וולטאי

רמ"י מופקדת על מתן מענה לצרכים רבים של המשק. הקושי המרכזי נובע מכך שהקרקע היא משאב מוגבל, וקיים מחסור בקרקעות. לפיכך קידום האפשרות של מספר שימושים על אותו תא שטח הוא אחד הפתרונות שרמ"י מובילה.
משבר האנרגיה העולמי מחייב הקצאת שטחים נרחבים לאנרגיה מתחדשת. בשל מאפייניהם של משאבי הטבע בישראל, עיקר האנרגיה המתחדשת היא אנרגיה סולארית. החיסרון המרכזי של אנרגיה סולארית הוא תפיסת שטח משמעותית ביחס לטכנולוגיות אחרות לייצור חשמל. על פי רוב, הקרקע המשמשת לשדות סולאריים היא קרקע חקלאית, וכפועל יוצא מכך, השימוש בה לייצור חשמל הוא על חשבון עיבוד הקרקע לחקלאות.

שימוש אגרו-וולטאי הוא שימוש דואלי בקרקע לצורך חקלאות ולייצור חשמל ממתקן פוטו-וולטאי, באופן המקיים את החקלאות הדרושה למדינה לשם ביטחון מזון ותועלת סביבתית ומאפשר במקביל ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת. לצורך קידום האפשרות של שימוש אגרו-וולטאי, התקבלה החלטה בהנהלת רמ"י להסדרת מדיניות המקרקעין.

הובלת השינוי הנדרש קודם להשלמת מחקרים בתחום ולהסדרת האפשרות התכנונית נועדה כדי לתת ביטחון לשוק הפרטי שיוביל את השינוי, ובכך לקדם את החזון של שימוש דואלי בקרקע במקום שימוש בזבזני בקרקע ופגיעה בקרקעות חקלאיות. בשל הצורך לשלב זרועות עם יחידות ממשלה שונות לשם מימוש אתגר זה, הוקם צוות בין-משרדי בראשות רמ"י ומשרד האוצר, שבו השתתפו משרדי ממשלה הדרושים לבחינת מכלול ההיבטים: משרד האנרגיה, משרד החקלאות, מנהל התכנון, המשרד להגנת הסביבה, משרד המשפטים, משרד ראש הממשלה ורשות החשמל.

מסקנות הצוות הרלוונטיות לכלל משרדי הממשלה יובאו לאישור הממשלה, ומסקנות הצוות המבוססות על החלטת הנהלת רמ"י יובאו לאישור מועצת מקרקעי ישראל. מכינות בבתי ספר חקלאיים יש חשיבות רבה להכנסת מכינות קדם צבאיות לבתי ספר חקלאיים, שכן הממשק בין חניכי המכינות לחניכי בתי הספר מביא להעשרה הדדית.

לפיכך קודם מסלול התקשרות נוסף במסגרת התבחינים לפעילות מסחרית של בתי ספר חקלאיים. מסלול זה אינו מחייב את בית הספר החקלאי בעסקה ובתשלום, ואף פוטר אותו מספירה למכסת השימושים המסחריים שהוא רשאי לעשות בשטחו.

זאת בתנאי שמדובר בשילוב המכינה הקדם צבאית במבנים הקיימים של בית הספר, ללא גביית תשלום מצידו בגין השימוש במקרקעין, למעט החזר הוצאות ארנונה, חשמל ומים של המבנה.

עיגון זכויות המגורים בנחלות במושב

הצטרפות להסדר בדבר עיגון זכויות המגורים של בעלי הנחלות במושבים אפשרית במסלולים שונים. המסלול הבסיסי הוא מסלול הצטרפות בתשלום דמי חכירה בשיעור של 3.75% משווי חלקת מגורים בגודל של עד 2.5 דונם. ההחלטה אפשרה הצטרפות בכפוף לתשלום בהתבסס על שומה פרטנית בלבד. כדי להקל על בעלי הנחלות את הליך ההצטרפות להסדר במסלול תשלום זה, וכדי לאפשר לציבור לערוך השוואה בין העלות הכספית הנדרשת לתוספת בנייה המבוססת על ערכים מייצגים ובין עלות ההצטרפות להסדר – תוקנה החלטת המועצה, נקבעו ערכים מייצגים ליישובים ופותחה מערכת ממוחשבת מתאימה ליישום האמור.

ועדות המתנהלות באגף שימושים חקלאיים
במסגרת עבודתו השוטפת, האגף מרכז מספר ועדות המתנהלות תחת אחריותו.
- ועדת השגות על החלטות ועדות הקבלה ליישובים בנגב ובגליל – בהתאם לתיקון מס' 8 לפקודת האגודות השיתופיות, הקצאת קרקע ביישובים בנגב ובגליל כפופה לאישור ועדת קבלה אזורית. לצד זאת, הפקודה קובעת כי תפעל גם ועדת השגות על החלטות ועדות הקבלה. מנגנון דומה חל ביהודה ושומרון מכוח תקנון המועצות האזוריות (תיקון מס' 147) (יהודה ושומרון). במהלך שנת 2022 נידונו בפני הוועדה 23 השגות.

- ועדת פיצויים – בהתאם לפרק משנה 8.18 סימן א', מוסמכת ועדה בראשות משפטן, שחברים בה נציג משרד החקלאות, נציג משרד האוצר, שמאי המתמחה בחקלאות ונציג ציבור, לקבוע את גובה הפיצוי שזכאי לו חוכר או שוכר, שקמה לו הזכות לפיצוי, בהתאם להחלטות המועצה, בעת השבת קרקע חקלאית לרשות. במהלך שנת 2022 נדונו בפני ועדת הפיצויים 2 תביעות לפיצויים."