גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 001-2024

הקניית בעלות בשטחי המגורים והתעסוקה בישובי קווי העימות

על פי הוראות סעיף 5.1.4 לקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל (להלן – הקובץ) , בבניית צמודת קרקע למטרת מגורים עד 3 דונם ובשטחי תעסוקה עד 10 דונמים באזורי עדיפות לאומית וקו עימות ניתן להקנות הבעלות היא ללא תשלום.

להלן הוראות סעיף 5.1.4 לקובץ:


"5.1.4 הקניית בעלות ללא תשלום

אלה נכסי המקרקעין שבהם תתבצע הקניית הבעלות ללא תשלום:

(1) דירה בבנייה רוויה למגורים שהוחכרה על פי הסכם חכירה מהוון;

(2) נכס מקרקעין שהוחכר על פי הסכם חכירה מהוון למטרת בנייה נמוכה או תעסוקה ואשר גודלו אינו עולה על 280 מ"ר,

(3) נכס מקרקעין שהוחכר על פי חכירה מהוון למטרת בנייה נמוכה באזור עדיפות לאומית אשר אינו עולה על 3 דונמים ואשר שולמו בעדו דמי חכירה מהוונים מלאים עד למלוא זכויות הבנייה שנקבעו בתוכנית מאושרת במועד ההקצאה;

(4) נכס מקרקעין שהוחכר על פי הסכם חכירה מהוון למטרת תעסוקה באזור עדיפות לאומית א', עוטף עזה, שדרות רבתי ובאזור קו העימות ושטחו אינו עולה על 10 דונמים, למעט נכסי מסחר ותיירות בטווח של עד 1 ק"מ מרצועת חוף ובלבד שנתקיימו התנאים הבאים:

(א) חלפו שבע שנים מיום החתימה על הסכם החכירה

(ב) שולמו דמי חכירה מהוונים מלאים עד למלוא זכויות הבנייה שנקבעו בתוכנית מאושרת במועד ההקצאה,

(5) נכס מקרקעין שהוחכר על פי הסכם חכירה מהוון למטרת מגורים או תעסוקה ונרכשו לגביו מלוא הזכויות הקיימות ועתידיות במגרש אשר אינו עולה על 16 דונמים." (הדגשות שלי – ב.מ)

זכות הבעלות הינה הזכות החזקה ביותר (מכוחה ניתן לבצע כל פעולה פיזית או משפטית בקרקע ללא צורך בהסכמת רמ"י) אשר אינה חלה על קרקעות המגזר החקלאי אלא בקרקעות עירוניות בלבד.

הוראות אלו שראשיתן בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1185 "רפורמה בניהול מקרקעי ישראל", מיום 8.2.2010 אינן חלות על שטחי הישובים החקלאיים.

ראו סעיפי הקובץ 5.1.2 (10) – בעניין מושבים 5.1.2 (11) – בעניין קיבוצים ומושבים שיתופיים 5.12 – בעניין הסכמי תעסוקה במשבצת ישובים חקלאיים.

אפליית המגזר החקלאי רבת השנים אבד עליה הכלח משנשמטה הטענה כנגד המגזר החקלאי, שלא הוכחה מעולם, לפיה לא שולמו עבור קרקעות אלו מחיר ריאלי וזאת בניגוד להקצאת הקרקעות במגזר העירוני עליהן שולם מחיר ריאלי.

כיום נוכח ימי המלחמה הנוראיים ומחיר הדמים הלא ישוער ששילמו ישובי קווי העימות מוטב שהטענה זו לא תשמע והחלטת הקניית הבעלות דלעיל תוחל גם על ישובי קווי העימות במוקדם האפשרי.