גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 027-2023

הגדלת ההנחות בהקצאת מגרשים באזורי עדיפות

בהודעת דוברות רמ"י מיום 14.09.2023 שכותרתה "מועצת מקרקעי ישראל אישרה: הנחת אזור לבעל תעודת זכאות של חסר דיור" אשר פורסמה לאחר ישיבת מועצת מקרקעי ישראל ביום 13.09.2023 נכתב בכדלקמן:
" המטרה: לעודד שיווקים ולתמרץ תכנון מחודש להגדלת מספר יח"ד לשיווק ביישובים באזורי עדיפות לאומית.

 

 

ישיבת מועצת מקרקעי ישראל התקיימה ביום ד', 13.9.2023, במעמד שר הבינוי והשיכון ויו"ר המועצה, הרב יצחק גולדקנוף. במסגרת הישיבה המועצה אישרה הנחת אזור לבעל תעודת זכאות של חסר דיור על פי תבחיני משרד הבינוי והשיכון בהקצאת קרקע לבנייה עצמית במכרז הרשמה והגרלה או בהקצאה שלא במכרז.

הנחה זו תינתן באזורי עדיפות לאומית, כפי שנקבעו בהחלטת ממשלה מס' 561 מיום 21.5.2023.

בהתאם להחלטה, נקבע כי הפחתת דמי החכירה המהוונים תעלה למחיר תקרה אשר יעמוד על 850,000 ₪, ערך קרקע ללא הוצאות פיתוח ומע"מ ליח"ד.

בנוסף, אושר על ידי המועצה לבטל את הגבלת ההטבה הנוכחית כתלות למצב הסוציו-אקונומי של היישובים. כמו כן, המועצה קבעה כי הנחות אזור, כהגדרתן בהחלטה זו, יינתנו ביישובים שבהם ישווקו בשנים הקרובות מגרשי מגורים בקצב ובשיעורים שפורטו בהחלטה. בתום התקופה הנחות אזורי עדיפות לאומית יחולו רק על מגרשים שאושרה לגביהם תוכנית הקובעת צפיפות מזערית של 4 יח"ד לדונם.

עוד נקבע כי חייל מילואים פעיל יהיה זכאי להפחתה של 10% נוספים מתשלום דמי החכירה המהוונים, במקום ההנחה הניתנת כיום בהחלטות המועצה לחיילי מילואים, לפי הגבוה מביניהם.

החלטה זו מטרתה לעודד שיווקים ולתמרץ תכנון מחודש להגדלת מספר יח"ד לשיווק ביישובים באזורי עדיפות לאומית ".

 

נדגיש כי טרם פורסם הנוסח הסופי של ההחלטה וכשיפורסם נביאו לידיעתכם.

 

להלן הגדרת המונח "חסר דיור" :

" יחיד/ה או משפחה (כל אחד מבני המשפחה) שאין ולא היו להם ב-10 שנים שחלפו למועד הגשת הבקשה בנפרד או במשותף עם אחר/ים זכויות כלשהן בדירה או בחלק מדירה או בדירה בשלבי בנייה (לרבות רישום פורמלי) כמפורט להלן:

א. בבעלות/בחכירה/בחכירה לדורות/ בשכירות שחל עליה חוק הגנת הדייר.

ב. בזכות על פי חוזה לבעלות/לחכירה/ לחכירה לדורות או בכל דרך אחרת (כגון: ירושה/מתנה/נאמנות וכיו"ב). לעניין זה, זכות על פי ירושה כוללת גם מצב שבו המבקש הסתלק מעיזבון, למעט דירה שאיננה חדשה (יד שנייה) עבורה מבוקש הסיוע שנרכשה מכוח חוזה שנחתם עד 12 חודשים לפני מועד ההרשמה או תאריך עדכון התעודה, המאוחר מבין השניים ותמורתה טרם שולמה במלואה. וכן דירה חדשה מקבלן מכוח חוזה שנחתם עד 36 חודשים מיום החתימה על החוזה לרכישת דירה ותמורתה טרם שולמה במלואה.

ג. בני-רשות ליחידת דיור במשק חקלאי או נחלה ביישוב קהילתי בהתיישבות על פי חוזה או בכל דרך אחרת כאמור לעיל ובתנאי אישור ועדת קבלה של היישוב והסוכנות היהודית או הסתדרות ציונית.

ד. לא קיבלו כל סיוע ממשלתי לדיור בהלוואה/מענק/בפיצויי פינויים או דירה בדיור הציבורי* מהמדינה או מטעמה, למעט מענק השתתפות בשכר דירה ולמעט סיוע לשיפור תנאי הדיור למוגבלים בניידותם.

ה. ייחשב חסר דירה גם הורה עצמאי ("חד-הורי") שהיה בעל זכויות של עד 50% בדירה, דירה זו נמכרה בעקבות הגירושין או במהלך הנישואין (המוכרת כ"ניסיונית"), ולא היו לו זכויות נוספות בהתאם להגדרות לעיל ב-5 שנים שקדמו למועד הגשת הבקשה לסיוע בדיור.

ו. מי שהחזיר דירה בדיור הציבורי ייחשב גם כן חסר דיור.

ז. יחיד שמכר את דירתו ונותרה ברשותו יתרה של עד 144,536 ש"ח - ייחשב כחסר דירה וזאת ללא מבחני הכנסה כלשהם, ובלבד שאין דירה או חלק מדירה בבעלותו.

ח. זוג או משפחה עם ילדים, לרבות הורה עצמאי שמכרו דירה ונותרה ברשותם יתרה של עד 170,131 ש"ח - ייחשבו כחסרי דירה וזאת ללא מבחני הכנסה כלשהם ובלבד שאין דירה או חלק מדירה בבעלותם."

 

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למר אריאל וייל במשרדנו בעפולה.