גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 025-2023

הקניית בעלות ללא תמורה - עדכון

רשות מקרקעי ישראל פרסמה לאחרונה הודעה לציבור כדלקמן:

"בעקבות פרסומים בתפוצות שונות של עורכי דין מהמגזר הפרטי וגורמים נוספים בנושא זכות להקניית בעלות ללא תמורה, מרחב צפון ברשות מקרקעי ישראל קיבל למעלה מ-1,800 פניות של אזרחים להקניית בעלות בנכסים שבניהולו. יצוין כי חלק מהפרסומים, שלהם נחשפה הרשות, אינם מדויקים ואף מטעים.

באחרונה הופצו פרסומים בתפוצות שונות של עורכי דין מהמגזר הפרטי וגורמים נוספים, כי קיימת לציבור החוכרים זכאות לבעלות ללא תמורה.
למעשה, חלק גדול מהיישובים, המוזכרים בפרסומים אלה, הם יישובים, שבהם הזכויות הוקצו לפי הבינוי בפועל, וזאת בהתאם לתוכניות הבנייה שהוגשו על ידי החוכרים (דוגמת שמשית, חנתון ועדי). לכן, אם לא נרכשו על ידי החוכרים במהלך השנים יתרת הזכויות על פי תוכנית בתוקף, רכישת הבעלות מחייבת תשלום נוסף
.
כך, לדוגמה, חוכר ששילם עבור זכויות של 160 מ"ר, והתוכנית מאפשרת בנייה של 300 מ"ר, אחד התנאים להקניית בעלות יהיה רכישה של יתרת הזכויות של 140 מ"ר בהתאם לערכי קרקע עדכניים.

חלק מהפרסומים אף נקבו במועד שבו תפקע זכות זו, כאשר למועד זה אין, למעשה, כל אחיזה בהחלטות המועצה ו/או בנוהלי רשות מקרקעי ישראל.
כאמור, מצג זה הוביל לקבלת מסה חריגה של פניות להקניית בעלות במרחב צפון ברשות מקרקעי ישראל, כאשר ההנחה היא שחלקן תימשכנה על ידי החוכרים, כשיתברר להם כי הקניית הבעלות מחייבת תשלום נוסף. (הדגשה שלי - ב.מ)

יובהר כי טיפול בפניות אלו מצריך בשלב הראשון בדיקה האם קיימת זכאות ללא תמורה, האם ניתן כלל לבצע הקניית בעלות באותו יישוב לאור סיווגו, האם הנכס כשיר לרישום בטאבו, ו/או האם נדרשים מסמכים נוספים לצורך טיפול בבקשה, כגון: אישור הסוכנות היהודית ביישובים שבהם היא החברה המיישבת ו/או אישור האגודה וכיוצא בזה.

כך גם במקרים, שבהם נמצא כי אין זכאות לבעלות ללא תמורה, ולצורך מתן מענה לפנייה, יש צורך בהכנת הצעה להקניית בעלות בתשלום (רכישת מלוא הזכויות על פי תוכנית בתוקף). אם הפונה יהיה מעוניין להמשיך בטיפול בבקשה בהתאם להצעה שקיבל, המרחב יידרש להכין עסקה לרכישת הזכויות שתאפשר הקניית הבעלות.

לא מן הנמנע לציין, כי בקשות אלו, שכאמור מסווגות בשלב זה כקבלת מידע ולא כפעולה עסקית דחופה, הן נוספות לבקשות השוטפות המתקבלות ברשות מקרקעי ישראל, ולכן יוצרות עומס חריג על עבודת המרחב.
לסיכום, הרשות תודיע כי היא פועלת לגיבוש מתווה יעיל ושירותי לטיפול בפניות אלו בשני שלבים: בשלב הראשון – מתן מענה ביניים לבקשות, הכולל מידע מלא ואמין בנושא הקניית הבעלות שייתן מענה לפרסומים הקיימים בתפוצות השונות; בשלב השני – פיתוח של הליך עסקי שייתן מענה מהיר למי שמבקש לפעול להקניית בעלות בנכסים שבחכירתם."

 

בעניין זה ראו גם חוזרינו 17/2023 מיום 17.7.2023 בעניין "הקניית בעלות בישובים קהילתיים באזורי עדיפות – הבהרות" ובו בין השאר המלצתנו:

מוצע להקפיד לציין באישור הקניית בעלות של אגודת הישוב לרמ"י בסעיף 1 לטופס של רמ"י "נוסח ההערה לרישום בפנקס המקרקעין, להבטחת התניית העברת הבעלות במגרש העתיד, מידי החוכר או מידי אדם אחר שיהיה בעל זכויות לגבי אותו מגרש" יהיה בין השאר כדלקמן:

באישור ועדת הקבלה בתנאי שאין חובות כספיים, הסכמת אגודת הישוב לקבלת היתר בנייה ובדרישת אגודת הישוב לשמירת זכויותיה לשינוי נוסח התנאים בהתאם לשינויי הזמן.