גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 046-2020

הנחיות למיסוי קיבוצים שיתופיים או קיבוצים מתחדשים

 

לאחרונה הפיצה רשות המיסים את טיוטת חוזר מס הכנסה בנושא "תיקון סימן א' לפקודת מס הכנסה – מיסוי קיבוצים שיתופיים או קיבוצים מתחדשים (תיקון 236)", להתייחסות גורמים מקצועיים.

להלן הערות שהעברנו לטיוטת החוזר:

א.      כאמור בחוזר גם לאחר התיקון ימשיך ויחול הסדר המיסוי שחל על הקיבוץ השיתופי וחבריו כפי שהיה טרם התיקון כאמור אולם במסגרת החוזר נקבעו קביעות העומדות בסתירה להוראות חוזר מס הכנסה

מיסוי קיבוץ שיתופי

ב.      בסע' 2 נקבע כי ההסדר לגבי מיסוי אישי על הכנסות חבר הקיבוץ השיתופי על הכנסות שהוא לא העביר לקיבוץ יחול רק לגבי הכנסות שהחבר אינו מעביר לקיבוץ ללא ידיעתו של הקיבוץ. מאידך קיימת דרישה לדיווח במסגרת טופס 1443 על העברת הנתונים. הדרישה כי ההסדר יחול רק על הכנסות שאינן מועברות ללא ידיעת הקיבוץ אינה סבירה ויש לקבוע כי היא תחול על כל ההכנסות שלא יועברו לקיבוץ.

ג.        לסע' 2.1 – ההוראה מביאה לאבסורד לפיו הכנסה של חברים מעבודה כשכירים מחוץ לקיבוץ עליה הקיבוץ הוא הנישום ומיוחסת בין החברים באופן שווה כוללת הכנסה שלא נתקבלה בפועל אלא הופקדה על ידי המעסיק לקופת גמל בסטטוס של עמית שכיר. לעומת זאת הטבות המס על ההפקדות, אשר החיוב במס עליהם הוא על כלל החברים באופן שווה, יינתנו לחבר אשר לקופתו בוצעה ההפקדה.

יתרה מכך, עמדה זו סותרת את עמדת מס הכנסה שניתנה בשנת 2016 לפיה "בהתייחס לבקשה להגדיר את הפטור לכל אחד מחברי הקיבוץ השיתופי על הקצבה הרשומה על שמו ושייכת לקיבוץ השיתופי, הרי שסך הקצבאות המשולמות על ידי מעביד או קופת גמל מתחלקות באופן שווה בין כלל חברי הקיבוץ השיתופי", כלומר קצבה ממעביד או קופת גמל המשולמת בגין הפקדות לקופה אישית לחבר מסוים מיוחסות לכל אחד מן החברים באופן שווה.

מבוקש לקבוע כי למרות שהפקדות הינן לקופות אישיות, אזי מאחר וההכנסה ששימשה להפקדות לקופות יוחסה לכל אחד מן החברים באופן שווה וגם ההכנסה שתתקבל מהקופות תיוחס באופן שווה כך יש גם להתייחס להטבות המס בשלב ההפקדה.

ד.      לסע' 2.3 – המצב המשפטי והעובדתי לגבי הדירות נותר ללא שינוי מאז הוצאת חוזר 6/2003 אולם הוראות אלו אינן תואמות את עמדת הרשות כפי שפורטה בסע' 2.9 לאותו חוזר ללא כל נימוק או הסבר לשינוי בעמדה. מבוקש כי תיוותר העמדה באותו חוזר אשר התבססה כאמור על הועדה הפנימית שמינה נציב מס הכנסה דאז, מר יהונתן קפלן.

מיסוי קיבוץ מתחדש – הוראת סעיף 60 א לפקודה

חישוב התקציב

ה.      לסע' 3.1ג – יש לסייג את הוראות הסעיף ולקבוע כי מדידת טובת ההנאה לחבר הנובעת משירות אשר לקיבוץ אין הכנסה מעסק בגינו תהיה על בסיס עלות השירות. מתן השירות מהותו שימוש בהכנסתו החייבת של הקיבוץ לטובת חבריו ולא בעסקה אשר נמדדת בערכי שוק.

חלוקת רווחי הקיבוץ לחברים

ו.        לסע' 3.7 – באם נקבע כי השימוש בכספי קרן המילואים לא יהיה תקציב יש לקבוע הוראה מקבילה לפיה העברת הרווחים, לפני תשלום המס, לקרן המילואים תהווה תקציב לזכאים לאותם כספים בעתיד כתקציב על מנת שתהיה עקביות בחיוב המס על ההכנסה ובשימוש בה. לחילופין יש לקבוע כי השימוש בכספי קרן אשר נובעים מהכנסה שיוחסה בין החברים באופן שווה ועליה שולם המס המלא על בסיס שוויוני כאמור, תהיה בגדר תקציב אצל המקבלים.

מיסוי קיבוץ מתחדש – הוראת סעיף 60 ב לפקודה

הכנסת החבר מתשלומים שקיבל הקיבוץ בשל עבודה, שרות או בהתאם לתקנות ערבות הדדית

ז.       לסע' 4.2 – יש לקבוע כי על תשלומים אשר משלם הקיבוץ לחבר בהתאם לתקנות 2 ו – 3 לתקנות ערבות הדדית אשר הינה הכנסה לפי סע' 2(5) בידי החבר יחולו הוראות סע' 9א ו – 9ב, לפי העניין. כ"כ יש לקבוע כי תשלומים אלו יותרו בניכוי מהכנסתו של הקיבוץ כפי שנקבע ביחס לתשלומי הקיבוץ לחבר בתמורה לעבודה או שירות.


ניכוי מהכנסתו החייבת של החבר תשלומים בהתאם לתקנות 2 ו3 לתקנת ערבות הדדית

ח.      לסע' 4.3 – תשלום סכומים העולים על הסכומים הקבועים בתקנות 2-3, שאינו נובע מתשלומי חברים עבור ערבות הדדית, אלא כחלק מרווחי הקיבוץ הינו שימוש בהכנסת הקיבוץ ולפיכך יש להחריגם מההנחיה לפיה לא יחשבו כהכנסה חייבת בידי החבר המקבל.

ט.      לסע' 6 – מבוקש לקבוע לוח זמנים לפניה למנהל.

י.       הערה – להבהרת הסוגייה מומלץ כי רשות המיסים תפרסם גם את עמדתה לגבי מיסוי התקבולים המשולמים ליורשי חברים.

יא.   כדי לאפשר לקיבוצים לבחון יישום הוראות סעיף 60ב מוצע לקבוע הוראת מעבר לפיה תינתן הקלה לתקופת זמן מסוימת אשר תאפשר לקיבוצים אשר יבחרו בסעיף 60ב לחזור בהם מהבקשה.

 

 

לפרטים ולהסברים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אמיר כהן מנהל תחום הביקורת והמיסוי במשרדנו בתל אביב.