גרסת הדפסה
מושבים מספר: 119-2011

הפקדות בקרן השתלמות של בני זוג במשק חקלאי

על פי הוראות סעיף 67(א) לפקודת מס הכנסה רואים את ההכנסה מהמשק החקלאי "כהכנסתם של האיש והאישה, בחלקים שווים".

על פי הוראות סעיף 67(א) לפקודת מס הכנסה רואים את ההכנסה מהמשק החקלאי "כהכנסתם של האיש והאישה, בחלקים שווים".

על פי ההנחיות המקצועיות של רשות המיסים מקדמת דנן זכאי בן הזוג שאינו רשום כי ההשקעות בקופות גמל ובקרן ההשתלמות ינוכו מחלקו בהכנסה מהמשק החקלאי בתקרות שנקבעו (להבהרה נקודות הזיכוי ניתנות פעם אחת בלבד לבן הזוג הרשום).

ב – 29.7.2009 הוצאה הנחיה חדשה, "הבהרה – הפקדות כעמית עצמאי בקרנות השתלמות" ע"י רשות המיסים לחברות המנהלות את קרנות ההשתלמות כדלקמן:

"מבדיקה שקיימנו לאחרונה עולה, כי ישנם מקרים בהם עמיתים במעמד שכיר פותחים קרנות השתלמות במעמד עצמאי וזאת ללא כל "הכנסה קובעת" כהגדרתה בסעיף 17(5א) לפקודת מס הכנסה.

ברצוני להביא לידיעתכם, כי בכדי למנוע הישנות התופעה האמורה לעיל, פתיחת חשבון במעמד עמית עצמאי בקרן השתלמות לעצמאיים תהיה מותנית בהצגת אישור פתיחת עסק מרשויות המס (אישור עוסק מורשה ו/או אישור הניתן לנישום במעמד פתיחת תיק במס הכנסה).

בנוסף, יש לוודא כי בפתיחת קרן ההשתלמות יחתום העמית על ההצהרה, כי הפקדותיו כעמית עצמאי לקרן ההשתלמות תהינה רק כנגד "הכנסה קובעת" וביום בו יחדל העמית מלהיות עצמאי יודיע לקרן על כך ויחדל מהפקדות כאמור."

מנהל הלמן אלדובי אופקים קרן השתלמות מר דורון קופליס פנה לרשות המיסים והפנה את תשומת ליבם אשר אפשרה להשלכות הוראות סעיף 67(א) לפקודת מס הכנסה דלעיל ולהתייחסות העבר של רשות המיסים להפקדות של בני זוג במשק חקלאי לקרן השתלמות.

רשות המיסים קיבלו את הפניה ואישררו את האפשרות לבצע הפקדות לקרן השתלמות לשני בני הזוג במשק החקלאי.

להלן נוסח ההבהרה שהוצאה ע"י רו"ח יעקב כהן מנהל מחלקת קופות גמל ברשות המיסים:

  1. "על פי הנחיה שניתנה בשנת 2009, הובהר, כי עצמאי יוכל להפקיד לקרן השתלמות לעצמאיים רק אם הינו פועל במסגרת של עצמאי ויש לו אישור לפתיחת עסק מרשויות המס.
  1. הריני להבהיר, כי כאשר מדובר בבעל ואישה, הפועלים בעסק משותף, ואשר פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א 1961 (להלן "הפקודה") קובעת במפורש חלוקה בין בני הזוג, הרי שניתן לפתוח על פי אותו אישור לפתיחת עסק, קרן השתלמות לבעל ולאישה לכל אחד בנפרד בגין אותו אישור לפתיחת עסק מרשויות המס.
  1. במקרה כאמור, יצורף בנוסף לאמור בהנחיה, אישור רואה חשבון על יחס החלוקה של ההכנסה הקובעת בין בני הזוג על פי הפקודה."